شادی، بهترین داروی جسم و روان

روانشناسان، هیجان را به‌عنوان حالت آشفتگی، به‌هم خوردن تعادل و پاسخ شدید و تصادفی و در عین حال سازمان‌نیافته به محرك‌های خارجی تعریف كرده‌اند. بدین ترتیب، هیجان را می‌توان …

روانشناسان، هیجان را به‌عنوان حالت آشفتگی، به‌هم خوردن تعادل و پاسخ شدید و تصادفی و در عین حال سازمان‌نیافته به محرك‌های خارجی تعریف كرده‌اند.
بدین ترتیب، هیجان را می‌توان به دو گروه مطبوع و نامطبوع تقسیم كرد. شاید محبت و عشق از هیجان‌های مطبوع و در مقابل، ترس، غم و اندوه از هیجان‌های نامطبوعند. به اعتقاد روانشناسان، برخی هیجان‌ها، شدیدتر و بعضی ملایم‌ترند به علاوه روانشناسان با این توضیح كه هیجان‌های ملایم و غیر‌مداوم جزو لاینفك و ضروری زندگی انسانند، حالات هیجانی شدید را به‌عنوان هیجان نامگذاری می‌كنند و هیجان‌های ملایم را احساس می‌نامند.
منشا بسیاری از بیماری‌های جسمانی مانند زخم معده، كولیت یا ورم روده بزرگ، سردردهای میگرنی، فشار‌خون و بعضی بیماری‌های تنفسی مانند آسم را در هیجان‌های شدید و مداوم می‌دانند.
پژوهشگران در كنترل حالات هیجانی معتقدند كه در مواجهه با هیجان‌های مختلف نخست باید واقعیت را در نظر داشت. در این شیوه فرد باید در هنگام بروز هیجان برای مثال هیجان خشم كه معمولاً بی موقع و نامتناسب با محرك بروز می‌كند، با اعتراف به آن سعی در كنترل منطقی هیجان خود داشته باشد.
شیوه دوم این است كه در روبه‌رو شدن با یك موقعیت هیجانی، محرك وارد شده دوباره تفسیر شود به این دلیل كه آن چیزی كه ما را آشفته می‌كند در اغلب موارد برداشتی است كه ما از موقعیت‌ها می‌كنیم. برای مثال دانشجویی با دیدن اسم خود در تابلوی آموزش كه از وی خواسته شده است به دفتر آموزش دانشكده مراجعه كند با منفی‌بافی دچار اضطراب و تشویش می‌شود در صورتی كه می‌تواند فكر كند احضارش برای گرفتن عكس یا سایر مدارك شخصی یا حتی تشویق او باشد. از طرفی روانشناسان می‌گویند: حتی در مواقعی كه محرك‌ها سریع اتفاق می‌افتند با شوخ طبعی و خنده و بی‌خیالی واقع‌گرایانه اما زودگذر می‌توان از تنش یا تشدید اضطراب جلوگیری كرد. در نهایت به اعتقاد تمام روانشناسان، بالا بردن توانایی‌ها و اعتماد به نفس می‌تواند ما را در بسیاری از مراحل پرهیجان زندگی یاری كند.
نمونه این نكته مقایسه اضطراب و تشویش دانشجویی است كه درس خود را خوب خوانده با دانشجویی كه آمادگی كافی ندارد، در این میان دانشجویی كه اعتماد به نفس دارد به هنگام صحبت از امتحان به جای آنكه دچار اضطراب شود از آن استقبال می‌كند. پس افزایش مهارت‌ها و توانایی‌ها با افزایش اعتماد به نفس، فرد را با تنش و هیجان ناخوشایند كمتری روبه‌رو می‌كنند.