برگی از تاریخ (۱۷ تیر) (۲)

● درگذشت "كیم ایل سونگ" سیاست‏مدار و رهبر كره شمالی ۱۳ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۹۹۴ میلادی ، كیم ایل سونگ رهبر كره شمالی در ۸۲ سالگی درگذشت . كیم ایل سونگ در ۱۵ آوریل ۱۹۱۲ به …

● درگذشت "كیم ایل سونگ" سیاست‏مدار و رهبر كره شمالی
۱۳ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۹۹۴ میلادی ، كیم ایل سونگ رهبر كره شمالی در ۸۲ سالگی درگذشت . كیم ایل سونگ در ۱۵ آوریل ۱۹۱۲ به دنیا آمد. وی در كودكی هنگامی كه كره در اشغال ژاپن بود به چین مهاجرت كرد و در جنگ چینی‏ها علیه ژاپن شركت نمود. این مبارزه بیست سال به طول انجامید و كیم ایل سونگ در این زمان، كره‏ای‏های تبعیدی منچوری چین را، علیه ژاپنی‏ها سازمان داد.
كیم ایل سونگ برای اولین بار زمانی شهرت یافت كه در سال ۱۹۳۶م به فرماندهی یك گروه چریكی، به ژاپنی‏ها حمله كرد و دویست تن از آنان را كشت و شهری را برای چند ساعت به تصرف خود درآورد. خبر این پیروزی به سرعت در سراسر كره پیچید و ژاپنی‏ها برای مرده و زنده او جایزه تعیین كردند. او كه در دهه ۱۹۳۰ چندین بار به مسكو رفته و تعلیمات نظامی و سیاسی دیده بود، هم‏زمان با پایان جنگ جهانی دوم و با حمایت مسكو در اوت ۱۹۴۵ به سرزمین خود بازگشت.
او سپس با چریك‏های كمونیست محلی تماس گرفت و در جریان كنگره‏ای در سال ۱۹۴۸ به ریاست نخستین دولت حكومت خلق كره انتخاب شد. او كه همواره مدعی الحاق خاك كره جنوبی به بخش شمالی بوده است، برای اتحاد دو كره، در سال ۱۹۵۰ به جنوب لشكر كشید و جنگ خونین سه ساله‏ای به راه انداخت. وی در این جنگ از حمایت بلوك شرق برخوردار بود و امریكا و متحدینش نیز از كره جنوبی حمایت می‏كردند. كیم ایل سونگ همواره به وحدت دو كره معتقد بود و خروج نیروهای امریكا از منطقه را دنبال می‏كرد.
مشكل بزرگ كیم ایل سونگ در طول حكومت وی این بود كه همواره مجبور بود با دو كشور غول كمونیستی چین و شوروی كه اختلافات سیاسی و ایدئولوژیكی با یك‏دیگر دارند، و هر دو هم‏مرز كره هستند، هم‏زیستی مسالمت‏آمیز داشته باشد؛ به گونه‏ای كه بتواند از كمك‏های بی‏كران هر دو قطب برخوردار شود. با این حال، كیم ایل سونگ، نسبت به هر دو قدرت همسایه‏اش همواره رویه بی‏طرفی و ناوابستگی را در پیش می‏گرفت. وی هم‏چنین در جریان تجاوز رژیم بعث عراق به جمهوری اسلامی ایران، این تجاوز را محكوم كرد و با دعوت از سران جمهوری اسلامی ایران، حمایت خود را از ایران اسلامی اعلام نمود. كیم ایل سونگ سرانجام پس از ۴۶ سال حكومت، در ژوئیه ۱۹۹۴ در ۸۲ سالگی درگذشت و فرزندش كیم جونگ ایل به عنوان رهبر كره شمالی برگزیده شد.
● درگذشت فقیه و محقق فرزانه آیت‏اللَّه "سیدمحمدحسین حسینی تهرانی"
۱۲ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۳۷۴ شمسی ، آیت‏اللَّه سیدمحمدحسین حسینی تهرانی درسن ۶۹ سالگی دار فانی را وداع گفت .
او در سال ۱۳۰۵ شمسی در تهران دیده به جهان گشود. وی در نوجوانی وارد حوزه علمیه قم شد و از محضر علمای بزرگی چون آیات عظام سید حسین بروجردی، سید محمد محقق داماد و علامه طباطبایی بهره برد. سید محمد حسین سپس در ۲۵ سالگی به نجف رفت و از استادانی نظیر حضرات آیات: سید ابوالقاسم خویی و سید محمود شاهرودی بهره‏ها برد.
وی پس از هفت سال و طی مدارج عالی علمی به تهران بازگشت و به اشاعه مكتب تشیع و ابلاغ رسالت دینی همت گماشت. آیت اللَّه حسینی تهرانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به مشهد عزیمت كرد و به تدریس و تربیت شاگردان و راهنمایی مؤمنین پرداخت.
از این عالم بزرگوار بیش از ۴۰ عنوان كتاب در ۷۵ جلد برجای مانده است كه از مطالعه آن‏ها، تبحّر فراوان مؤلف در علوم مختلف اسلامی همچون: كلام، فقه، اصول، تفسیر، حدیث، تاریخ، تراجم، حكمت، فلسفه، سیاست، ادبیات، طب، عرفان و اخلاق نمودار است. از جمله آثار این عالم بزرگوار عبارتند از: امام‏شناسی در ۱۸ جلد، معادشناسی در ۱۰ جلد، مهر تابان، روح مجرد و نیز نور ملكوت قرآن در ۴ جلد. پیکر این عالم فرزانه پس از تشییعی با شكوه در صحن مطهر حضرت امام رضا(ع) مدفون گردید.
● رحلت فیلسوف شهیر معاصر آیت اللَّه دكتر "مهدی حائری یزدی"
۸ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۳۷۸ شمسی ، آیت اللَّه دكتر شیخ مهدی حائری یزدی در ۷۷ سالگی بدرود حیات گفت و در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به خاك سپرده شد.
این عالم بزرگوار درسال ۱۳۰۱شمسی ، دیده به جهان گشودند . وی پس از گذراندن مقدمات و سطوح عالیه در این شهر نزد برادر بزرگوارش، آیت اللَّه مرتضی حائری و آیت اللَّه سید محمدرضا گلپایگانی، در محضر پر فیض حضرت امام خمینی(ره)، به آموختن متون كلامی و فلسفی و نزد آیات عظام: سیدمحمد حجت كوه كمره‏ای، سیدمحمدتقی خوانساری و سید حسین بروجردی به فراگیری دروس خارج فقه و اصول پرداخت و مبانی علمی خویش را استوار ساخت.
آیت اللَّه مهدی حائری، در سال ۱۳۲۹ ش، با تصویب آیت اللَّه بروجردی، برای نظارت بر متون درسی دینی و فرهنگ كشور به تهران رفت و همزمان به تحصیل فقه در محضر آیت اللَّه سید احمد خوانساری و فلسفه اسلامی نزد حكیم علامه، میرزا مهدی آشتیانی همت گماشت. او در سال ۱۳۳۹ ش، به نمایندگی آیت اللَّه بروجردی، رهسپار آمریكا شد و رسیدگی به امور شیعیان آنجا را برعهده گرفت. این عالم بزرگوار، در آمریكا به تالیف، تدریس و انجام وظایف دینی و نیز تحصیل فلسفه غرب اشتغال ورزید و دوره دكترای خود را در دانشگاه میشیگان و تورنتو با درجه ممتاز گذرانید.
آیت‏اللَّه مهدی حائری در سال‏های اقامت در آمریكا ضمن تدریس فقه، فلسفه و ادبیات فارسی در دانشگاه‏های آمریكا، در ده‏ها سمینار و كنفرانس علمی و فلسفی شركت جُست و با ایراد سخنرانی‏های متعدد، استواری و عظمت فلسفه و كلام اسلامی را در محافل غرب به همگان نمایاند. ایشان در سال ۱۳۵۸ به ایران بازگشت و به كارهای علمی خود ادامه داد. كاوش‏های عقل نظری، علوم قرآن، متافیزیك و حكمت و حكومت، برخی از آثار این استاد فرهیخته به شمار می‏روند.
● لادن و لاله باهم جان سپردند
۴ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۳۸۲ شمسی ، لادن و لاله دو خواهر دوقلوی ایرانی كه از ناحیه سر« به هم چسبیده» به دنیا آمده بودند در یك بیمارستان در سنگاپور در سومین روزی كه تحت عمل جراحی قرار داشتند یكی پس از دیگری جان سپردند.
جدا كردن دوقلوهای به هم چسبیده كه از سال ۱۹۵۲ آغاز شده است اگر در سنین كودكی باشند در حال حاضر امری دشوار نیست ، ولی لادن و لاله در بیست و نهمین سال عمر خود زیر عمل جراحی قرار گرفته بودند كه در این سن ترمیم سلولهای عصبی همانند سنین كودكی آسان نیست . مغز این دو خواهر در لحظه تولد از هم جدا بود ، اما به سبب زندگی طولانی باجمجمه مشترك، به مرور زمان به هم چسبیده بود.
دشواری عمل جراحی در این بود كه سر های دوخواهر علاوه بر عصب های مشترك دارای یك ورید بزرگ مشترك بودند كه خون را از سر به قلب باز می گردانید و دو تا كردن آن از طریق پیوند زدن باعث ادامه خونریزی و مرگ لادن و لاله شد.
جراحان كشورهای مختلف از جمله آلمان چنین وضعیتی را قبلا پیش بینی كرده بودند. در جریان عمل ، یك گروه بزرگ كارشناس و جراح حضور داشتند و جراح اصلی از آغاز كار قول موفقیت آمیز بودن عمل را نداده بود . ولی دو خواهر از ادامه وضعیتی كه داشتند خسته شده بودند و ریسك را پذیرفته بودند.
این رویداد از لحظه انتقال دو خواهر از تهران به سنگاپور به دلیل بی سابقه بودن كار ، توجه رسانه ها همه كشورها را به خود جلب كرده بود و پخش آخرین جملات لادن به زبان انگلیسی بارها از شبكه های تلویزیونی تكرار شده بود و باعث توجه جهانیان به مسئله شده بود و به همین سبب گزارش در گذشت آنان به صورت یك خبر فوق العاده پخش شد و مردم را در گوشه و كنار جهان متاثر ساخت . بسیاری هم بر مرگ آنان كه موفق به داشتن استقلال از یكدیگر نشدند گریستند و این رویداد جایگاهی در تاریخ یافت.

منابع:
مهر
روزنامک
صداوسیما
مبلغ
آلفابت
ایران تاریخ