كم‌بیمه‌گی، اضافه بیمه‌گی

كم‌بیمه‌گی آن است كه مبلغ بیمه اعلام شده از طرف متقاضی بیمه، كمتر از ارزش واقعی مال بیمه شده (مانند ساختمان) باشد و بنابراین، برای جبران خسارت احتمالی آن كافی نخواهد بود. با …

كم‌بیمه‌گی آن است كه مبلغ بیمه اعلام شده از طرف متقاضی بیمه، كمتر از ارزش واقعی مال بیمه شده (مانند ساختمان) باشد و بنابراین، برای جبران خسارت احتمالی آن كافی نخواهد بود. با توجه به تعداد زیاد خسارات جزئی، در مقایسه با خسارت كلی اموال، وجود كم‌بیمه‌گی باعث می‌شود بیمه‌گر، بیشتر از حق بیمه‌های دریافتی، خسارت بپردازد. بیمه‌گران برای مقابله با این وضع، قاعده نسبی را اعمال می‌كنند.
بیمه‌كردن اموال، به ارزشی بیش از ارزش واقعی آن، اضافه بیمه‌گی نام دارد. این كار را بیمه‌گزار به طور سهوی یا به عمد (و با قصد تقلب) انجام می‌دهد. البته، نگرانی در مورد عواقب مالی كم بیمه‌گی، ممكن است باعث شود بیمه‌گزار ناخودآگاه به اضافه بیمه‌گی رو آورد. برای رفع نگرانی و مشكل این بیمه‌گزاران، به ویژه در زمان افزایش مستمر قیمت‌ها، بیمه‌نامه‌هایی وجود دارد كه متناسب با تورم، مبلغ بیمه آن قابل افزایش است.
بیمه كردن اموال به ارزشی بیش از ارزش واقعی و با قصد تقلب، باعث می‌شود بیمه‌گزار حقوق خود در بیمه‌نامه را از دست بدهد (شرطی در بیمه‌نامه آتش‌سوزی).
● گزارش سالانه شركت بیمه
شركت‌های بیمه موظفند گزارش مالی فعالیت سالانه خود را به نهاد نظارتی بیمه ارائه كنند و برای اطلاع بیمه‌گزاران، منتشر كنند. در انگلستان، این نهاد با موظف كردن شركت‌های بیمه به ارائه گزارش سالانه، فعالیت و میزان توانایی مالی آنها را تحت نظارت دارد. در این كشور، مفاد و شیوه ارائه این گزارش‌ها را قانون معین كرده است. برای مثال، بیمه‌گران زندگی، در مقایسه با بیمه‌گران غیرزندگی، باید گزارش سالانه مفصل‌تری ارائه كنند.
شركت‌های بیمه موظفند ترازنامه و حساب سود و زیان خود را به بیمه مركزی ایران ارسال كنند و آن را در روزنامه رسمی كشور و یكی از روزنامه‌های كثیرالانتشار تهران درج كنند (قسمتی از قانون تاسیس بیمه مركزی ایران و بیمه‌گری).
● گواهی بیمه
گواهی بیمه برای تایید وجود پوشش بیمه‌ای صادر می‌شود. در انگلستان، صدور این گواهی برای بیمه مسوولیت كارفرما، بیمه شخص ثالث اتومبیل و بیمه آلودگی محیط زیست اجباری است. این مدرك را بیمه‌گر اضافه بر بیمه‌نامه صادر می‌كند تا بیمه‌گزار، در صورت نیاز، با ارائه به مراجع ذی‌ربط نشان دهد كه بیمه‌نامه لازم را دارد.
● مبلغ بیمه
▪ اصطلاحات مشابه:
۱) تعهد بیمه‌گر،
۲) حدود تعهدات بیمه‌گر،
۳) سرمایه بیمه،
۴) غرامت بیمه،
منافع بیمه مبلغ بیمه حداكثر وجهی است كه بیمه‌گر در صورت وقوع حادثه تحت پوشش در بیمه‌های زندگی، حوادث و درمانی می‌پردازد. مقدار این وجه قبل از انعقاد قرارداد بیمه، به پیشنهاد بیمه‌گزار و با توافق بیمه‌گر معین می‌شود. همچنین، معرف حداكثر تعهد مالی بیمه‌گر در بیمه‌های اموال و مسوولیت است. مبلغ بیمه در جدول مشخصات بیمه‌نامه درج می‌شود.
در بیمه‌نامه باید میزان بیمه‌گر در صورت وقوع حادثه، صریحا درج شود (قسمتی از قانون بیمه).