رنگ در مینیاتور

مینیاتور سازهای مجرب ، اغلب از رنگهای دست ساز خود استفاده می كنند . اینك به علت وجود رنگهای (( گواش )) در بازار ، ساخت این رنگها به شیوهٔ سنتی به دست فراموشی سپرده شده است . رنگهای مشهور …

مینیاتور سازهای مجرب ، اغلب از رنگهای دست ساز خود استفاده می كنند . اینك به علت وجود رنگهای (( گواش )) در بازار ، ساخت این رنگها به شیوهٔ سنتی به دست فراموشی سپرده شده است . رنگهای مشهور سنتی مینیاتور به شرح زیر است :
۱) گل اخرا :
این رنگ از گل اخرا تهیه می شود و خردلی رنگ است .
۲) گل ماشی :
این رنگ مابین سبز سیر و قهوه ای است .
۳) سفید :
از سفیداب شیخ تهیه می شود .
۴) شنگرف :
سرخ رنگ است و از سنگ شنگرف تهیه می شود .
۵) جوهر كرم :
سـرخ رنگ است و از حشـرات ریزی كه در تنه درختان مناطق مدیترانه ای زیست می كنند ، به دست می آید .
۶) رنگ زنگاری :
سبز خوشرنگ است و برای تهیهٔ آن مقداری برادهٔ مس را درون سركه می ریزند و در جای مـرطوبی ( مثلاً دهانهٔ چاه آب ) قـرار مـی دهند . پـس از مـدتی فلز كاملاً در سـركه حل می شود . بعد آن را خشك می كنند و با نفت می سایند و با چسب مخلوط كرده ، مورد استفاده قرار می دهند .
۷) جوهر پوست انار :
قهوه ای مایل به قرمز ( قرمز هندی ) است .
۸ ) روناس :
قرمز تیره است .
۹) حنا :
سبز مایل به قهوه ای است .
۱۰) زعفران :
رنگ نارنجی ، رنگی بین زرد و نارنجی است كه برای تهیهٔ آن زعفران را درون پارچه ریخته و در آب گرم می گذارند تا رنگ خود را پس دهد .
۱۱) زرنیخ :
زرد رنگ است و مخلوط آن با آبی ، رنگ سبز به دست می دهد و اصولاً سمی است .
۱۲) طلا و نقره :
امروزه از ورقه های آمادهٔ طلا و نقره برای تهیهٔ رنگهای طلایی و نقره ای استفاده می كنند ، ولی پیش از این ، نقره یا طلا را به صورت گلوله ای بین دو صفحه از پوست آهو قرار می دادند ، سپس با چكش آن را می كوبیدند تا به صورت ورقه های نازكی در آید . آنگاه در یك ظرف چینی چند قطره سریشم می ریختند ، ورقهٔ طلا را با انگشت در آن حل می كردند .
این كار زمانی بین ۳ تا ۸ ساعت وقت لازم داشت . سپس روی آن آب می ریختند تا ته نشین شود . بعد از ته نشینی آب را خـالی می كردند و طـلا را می گذاشتند تـا خشك شود . رنگ نـقره ای را نیز دقیـقاً به همین تـرتیب می ساختند .