آموزش ردیف در موسیقی ایرانی توسط استاد مجید كیانی

استاد مجید كیانی در سال ۱۳۲۰ در تهران به دنیا آمد. وی ردیف سنتور صبا، قطعات علینقی وزیری و روح ا... خالقی را به مدت ۴ سال در هنرستان موسیقی فرا گرفت و در سال ۱۳۴۵ وارد دانشكده هنرهای …

استاد مجید كیانی در سال ۱۳۲۰ در تهران به دنیا آمد. وی ردیف سنتور صبا، قطعات علینقی وزیری و روح ا... خالقی را به مدت ۴ سال در هنرستان موسیقی فرا گرفت و در سال ۱۳۴۵ وارد دانشكده هنرهای زیبا در دانشگاه تهران شد و در رشته موسیقی نزد اساتید بنام از جمله مرحوم استاد داریوش صفوت و مرحوم استاد نورعلی خان برومند به فرا گیری علم ردیف اهتمام ورزید . و همچنین مدت ۲ سال ردیف آوازی را نزد استاد عبد ا... خان دوامی فرا گرفت و برای ادامه به مدت ۳ سال در دانشگاه سوربن پاریس نزد پروفسور” تروانكه وادیت وادار“ به تحصیل پرداخت.
"آموختن این علم به نگاشتن فقط با نام بردن اسماء اصول و فروع آن اكتفا نخواهد شد، مگر اینكه متعلم از معلم و استاد شفاها را درك كند و بیاموزد."
آموزش ردیف به شیوه سنتی آن، شفاهی، سینه به سینه و یا پنجه به پنجه انجام می پذیرد. ولی با رایج شدن نت موسیقی اروپایی در دهه های اخیر در ایران، تحولاتی در زمینه آموزش موسیقی و همچنین ردیف بیش آمده كه متأسفانه سبب آشفتگی های بسیاردر موسیقی ردیف گردیده است. البته نباید زحماتی را كه استادان معاصر برای ثبت و حفظ آهنگها به وسیله نت انجام داده اند، نادیده گرفت، كه این كوشش ارزش و اعتبار بسیاری دارد.
زحمات و تلاش بی دریغ آنها، كار را برای محققین هموار خواهد ساخت. اما آنچه مورد نظر است این است كه خط موسیقی جدید ( نت) برای یاد گیری آن به هیچ وجه مناسب نیست. چرا كه نت اروپایی در سیر تكاملی موسیقی مغرب زمین بوجود آمده بطوریكه امروزه در موسیقی مدرن اروپا آوانویسی شیوه ای را داراست كه دیگربرای نویسندگان كلاسیك موسیقی بیگانه می باشد. در حالی كه ما همچنان بر تعصب خود پایبندیم كه باید ندایی را كه در این سرزمین با هزاران دگرگونی و پیچیدگی بسیار، چه در وزن و چه در تزیین و حالت وجود دارد، به وسیله نت موسیقی دیگری كه تكامل یافته عوامل دیگریست، یادداشت كنیم تا به كمك آنها موسیقی ردیف را آموزش دهیم.