تاریخچه بستنی

هزاران سال است که آب یخ زده در اسیا به مصرف خوراکی می رسد اشاره به مصرف مواد لبنی یخ زده اولین بار در ادبیات چین باستان دیده شده است که دیرینگی این منابع به سده دوازدهم بر می گردد. بازرگانان …

هزاران سال است که آب یخ زده در اسیا به مصرف خوراکی می رسد اشاره به مصرف مواد لبنی یخ زده اولین بار در ادبیات چین باستان دیده شده است که دیرینگی این منابع به سده دوازدهم بر می گردد.
بازرگانان و ماجراجویانی چون مارکوپولو دستور تهیه یخ را از خاور دور به اروپا بردند .
● بستنی در غرب
بستنی به احتمال زیاد نوع تحول یافته شراب و نوشیدنیهای دیگر یخزده به شمار میرود.در قرن چهارم قبل از میلاد اسکندر مقدونی به نوشیدنیهای یخ زده یا به اصطلاح امروز تگرگی علاقه فراوانی داشت . در مدارک باستانی نیز دیده شده که در سال ۶۲ قبل از میلاد نرون امپراتور روم گروهائی را به کوهستانهای آپنین می فرستاد تا برایش یخ وبرف ببرند سپس آن را با شربت و پوره میوه یا عسل مخلوط میکرد و می خورد .
در میانه سالهای ۱۶۰۰ مخلوط یخ ونمک برای پائین آوردن نقطه انجماد برای تولید سریع یخ و انواع مختلف مایعات یخ زده مورد استفاده همگان قرار می گرفت . در ۱۶۶۰ کافه پروکوپ توسط یک ایتالیائی به نام کوکتلی در پاریس افتتاح شد که در آن انواع یخ طعم دار و خامه یخ زده با همان بستنی تولید و عرضه می شد .
● بستنی در آمریکا و ابداع روشهای تازه
به زودی دسرهای یخی راه خود را به آمریکا باز کردند و در سال ۱۷۰۰ فرماندار بالدن در مریلند از مهمانان خود با بستنی به عنوان دسر در کاخ سفید هیجان فراوانی به وجود آورد.
در سال ۱۸۴۳ اولین فریزر دستی چرخشی توسط نانسی جانسون اختراع و ثبت شد . در فاصله سالهای ۱۸۴۸ و ۱۸۷۳ سصت و نه بستنی ساز چرخشی دیگر به ثبت رسید و درسال ۱۸۵۱ اولین واحد صنعتی تولید بستنی توسط جاکتوب فیوزل در بالتیمور راه اندازی شد .
یک سال پیش از پایان سده آگوست گالین دستگاه همگن ساز (هموژنیزه کننده ) را اختراع کرد که به ایجاد بافت نرم و خاص بستنی بسیار کمک کرد . با به وجود آمدن دستگاههای سرد کننده مکانیکی نخستین فریزر افقی یک پارچه توس اچ اچ میلر ساخته شد که با آن قطعات کوچک بستنی جداگانه فریز می شدند .

منبع هفته نامه اقتصاد و آینده ـ اصفهان
جمع آوری اطلاعات محبوبه سلطانی ـ شیراز