پیوند مو و ۴ سؤال اساسی

● پیوند مو چیست؟ پیوند مو نوعی عمل جراحی است كه به صورت سرپایی و با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. در این عمل یك نوار باریك از ناحیه پشت‌سر برداشته شده و به واحدهای فولیكولی تقسیم …

● پیوند مو چیست؟
پیوند مو نوعی عمل جراحی است كه به صورت سرپایی و با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. در این عمل یك نوار باریك از ناحیه پشت‌سر برداشته شده و به واحدهای فولیكولی تقسیم شده و در قسمت‌ جلوی سر كاشته می‌شود.
پیوند مو به روش جدید یك عمل راحت، قابل پیش‌‌بینی و نتایج آن مورد رضایت اكثر بیماران می‌باشد. هر چند كه این عمل بسیار ساده و بی‌خطر می‌باشد. ولی رعایت كامل نكات ایمنی به منظور حفظ سلامت بیمار و رسیدن به بالا‌ترین درصد رشد موهای كاشته شده در اولویت قرار می‌گیرد. عمل در مكانی انجام می‌شود كه تجهیزات جراحی آن كامل بوده و علایم حیاتی بیمار مرتب كنترل می‌شود. به دلیل ظرافت زیاد عمل و بالا بردن سرعت، این كار توسط یك تیم چند نفره انجام می‌شود. این عمل، چهار تا شش ساعت طول می‌كشد و بیمار در این مدت برای خوردن و آشامیدن میان وعده ساده ممنوعیتی ندارد.
● میزان فراوانی طاسی در آقایان و خانم‌ها در جامعه چقدر است؟
گزارش شده سه نفر از هر پنج مرد تا قبل از سن ۵۰ سالگی از درجات متفاوتی از طاسی رنج می‌برند البته زنان هم از این مسأله ایمن نیستند، به‌طوری كه یك نفر از هر چهار زن، از دست دادن و یا نازك شدن مو را تجربه می‌كنند و بعد از یائسگی بیشتر مستعد طاسی هستند.
● عمل پیوند مو شامل چه مراحلی است؟
به طور كلی می‌توان مراحل مختلف پیوند مو را به مرحله مقدماتی، مرحله برداشت پیوند از پشت‌سر، مرحله آماده كردن ناحیه گیرنده مو، مرحله آماده كردن پیوندهای فولیكولی و در نهایت مرحله كاشت پیوندهای ظریف تقسیم كرد.
● آیا این عمل دردناك است؟
بیشتر بیماران از اینكه هیچ گونه دردی در حین عمل احساس نكرده‌اند و حتی زمان زیادی از آن را خواب بوده‌اند، متعجب می‌شوند. فقط ممكن است مقداری درد به هنگام تزریق اولیه بی‌حسی درسر احساس شود. بعد از یك تا دو تزریق، پوست بی‌حس شده و دیگر هیچ دردی احساس نمی‌شود. در حین عمل، در صورتی كه دردی احساس شود، دوباره بی‌حسی تزریق می‌شود در ضمن یك آرام‌بخش هم به بیماران داده می‌شود و معمولا بیماران به خواب عمیقی می‌روند.غ

دكتر محمد علی نیلفروش زاده/ متخصص پوست و مو