اسكلت

اسكلت به بدن شكل می دهد، به عنوان تكیه گاهی برای آن عمل می كند و از آن حفاظت می كند. این اسكلت از ۲۰۶ استخوان تشكیل می شود كه خود تحت حمایت غضروف (یك ماده سفت و لیفی) قرار دارند. اسكلت …

اسكلت به بدن شكل می دهد، به عنوان تكیه گاهی برای آن عمل می كند و از آن حفاظت می كند. این اسكلت از ۲۰۶ استخوان تشكیل می شود كه خود تحت حمایت غضروف (یك ماده سفت و لیفی) قرار دارند. اسكلت محوری (جمجمه، ستون فقرات، قفسه سینه) از ۸۰ استخوان تشكیل می شود و از مغز، طناب نخاعی، قلب و ریه ها حفاظت می كند. اسكلت جانبی ۱۲۶ استخوان دارد و شامل استخوان های اندام ها، ترقوه استخوان كتف و استخوان های لگن است. تمام استخوان ها، بافت های زنده هستند و سلول هایی دارند كه مرتباً‌ با مواد جدید جایگزین استخوان قدیمی می شوند. استخوان ها، حاوی یك ماده نرم و چربی دار هستند كه مغز استخوان نام دارد؛ اطراف آن استخوان اسفنجی قرار می گیرد كه خود با استخوان متراكم كه چگالی بیشتری دارد، محصور می شود. مغز استخوان در ستون فقرات، جمجمه، دنده ها و گردن، سلول های خونی را می سازد.
● انواع مفصل
مفاصل در محل اتصال هر یا چند استخوان تشكیل می شوند. انواع مختلف مفاصل، درجات مختلفی از حركت را تأمین می كنند. تعدادكمی از مفاصل، از جمله مفاصل جمجمه، ثابت هستند. مفاصل نیمه متحرك مثل مفاصل ستون فقرات، پایداری و تا حدی انعطاف پذیری راتأمین می كنند. بیشتر مفاصل كه مفاصل سینوویال نام دارند، آزادانه حركت می كنند. انواع اصلی مفصل سینوویال و صفحات حركتی آنها در زیر به تصویر كشیده شده است.
● ستون فقرات
ستون فقرات كه ستون مهره ها نیز خوانده می شود، بدن را در وضعیت قائم نگه می دارد؛ تكیه گاه سر است و طناب نخاعی را دربر گرفته، از آن محافظت می كند. ستون فقرات از ۳۳ استخوان به نام مهره تشكیل شده است. مفاصل و دیسك های حاوی بافت لیفی در بین مهره ها، ستون فقرات را انعطاف پذیر می كنند و باعث پایداری رباط ها و عضلات و كنترل حركات آن می شوند.