نورالدین زرین کلک

نورالدین زرین کلک بیستم فروردین ۱۳۱۶ در مشهد متولد شد. دبیرستان را در تهران تمام کرد و در سال ۱۳۳۴ وارد دانشگاه تهران شد. در سال ۱۳۴۰ دکترای داروسازی اش را می گیرد و با درجه ستوانی …

نورالدین زرین کلک بیستم فروردین ۱۳۱۶ در مشهد متولد شد. دبیرستان را در تهران تمام کرد و در سال ۱۳۳۴ وارد دانشگاه تهران شد. در سال ۱۳۴۰ دکترای داروسازی اش را می گیرد و با درجه ستوانی در بهداری ارتش مشغول کار می شود.
او خوشنویسی و نقاشی را نزد پدر آغاز کرد و به موازات تحصیلات رسمی در کلاس های هنرستان کمال الملک شرکت کرد و از محضر استادانی چون محمود اولیاء، محمدعلی زاویه و محمد مهردان بهره مند شد.
در ۱۲ سالگی اولین کار گرافیکی اش روی کتاب قصه ای چاپ شد و در ۱۶ سالگی با کاریکاتورهای سیاسی پا به دنیای مطبوعات گذاشت. در سال ۱۳۳۵ در کنکور دانشکده هنرهای زیبا پذیرفته شد اما مقررات نظام مانع ورود او شد. از سال ۴۰ تا ۵۰ را به مصور کردن کتاب های درسی و کتاب های جیبی گذراند و سپس به دعوت کانون پرورش به بلژیک رفت تا فیلمسازی پویانمایی را بیاموزد. در سال ۵۳ اولین مدرسه پویانمایی را در ایران تاسیس کرد و سه سال بعد رشته پویانمایی را در دانشگاه فارابی (دانشگاه هنر امروز) دایر کرد.
از دیگر فعالیت های فرهنگی زرین کلک می توان به عضویت قدیمی او در انجمن فیلمسازان جهانی پویانمایی (آسیفا) از سال ۱۹۷۱، عضویت او در هیات مدیره این انجمن به مدت ۱۲ سال و تاسیس آسیفای ایران و ریاست آن به مدت ۱۴ سال، تشکیل بخشیدن به هنرمندان پویانمایی ایران، همچنین داوری او در جشنواره های جهانی فیلم پویانمایی (۱۹۹۳) و جشنواره کتاب ها و فیلم های کودکان و نوجوانان جهان اشاره کرد.
از آخرین کارهای او برگزاری نمایشگاه رنگ و روغن در کالیفرنیا، سمینار پویانمایی در کالج دنانزا و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس است. وی در حال حاضر کتاب ملانصرالدین مصور را زیر چاپ داشته و چند کتاب در دست تصویر و تالیف و یک فیلم پویانمایی نیز در دست ساخت دارد.