نام سالها و سال ۸۶

از هزاران سال پیش در تقویم و گاه شمار جوامع برای سالها نام گذاری هائی كرده اند. شاید قدیم ترین مورد نامگذاری در تقویم چینی است كه برای سالها اسامی حیوانات را تعیین كرده اند. این …

از هزاران سال پیش در تقویم و گاه شمار جوامع برای سالها نام گذاری هائی كرده اند. شاید قدیم ترین مورد نامگذاری در تقویم چینی است كه برای سالها اسامی حیوانات را تعیین كرده اند. این نامگذاری در تقویم تركی نیز وارد شده و در ایران نیز بكار می رفته است.
بخصوص در مكاتبات اداری دوره قاجاریه آثار آن را می توان دید.در تقویم چینی سالها را به ادوار تكرار شونده ۱۲ ساله تقسیم بندی كرده اند، كه اسامی سالها و كلمات متعارف تركی آنها در زیر آمده است:
▪ سال موش(سیچان ئیل)
▪ سال گاو(اینك ئیل)
▪ سال پلنگ(بارس ئیل)
▪ سال خرگوش(توشقان ئیل)
▪ سال نهنگ(لوی ئیل)
▪ سال مار( در چین سال اژدها) (ایلان ئیل)
▪ سال اسب(یونت ئیل)
▪ سال گوسفند (قویون ئیل)
▪ سال بوزینه (پیچی ئیل)
▪ سال مرغ(تخاقوی ئیل)
▪ سال سگ(ایت ئیل)
▪ سال خوك(تنگوز ئیل)
در چارچوب این تقویم هر دوازده سال اسامی تكرار می شود. سال ۱۳۸۵ معادل سال سگ و سال ۱۳۸۶ معادل سال خوك و آخرین سال دوره به حساب می آید.
از قدیم متناسب با ویژگی نام حیوان مربوط برای سال نیز ویژگی هائی را به روال فال ارائه می كرده اندكه البته جنبه خرافی دارد و در اینجا برای سر گرمی ویژگی این دوسال اخیر ذكر می شود:
▪ سال سگ (۱۳۸۵):
این سال دلیل است بر ترس و وحشت میان سر حد نشینان وسوختن محصولات از بی آبی و نیكی حال كوچ نشینان و ارسال پیام های خصومت آمیز میان دول و دستگیری بعضی طاغیان و عزل وزرا و حكام و نصب ستمگران به جای ایشان و ایجاد جنگ بین قبائل و شیوع اراجیف و اخبار بی اساس و ترك تبعیت چندی از رعایا.
▪ سال خوك(۱۳۸۶):
این سال دلالت دارد بر گرمای ناگهانی بهار و آفت سر درختی و فساد حبوب و اختلاف میان خانواده ها و رواج بی عفتی و رسوائی بعضی از بزرگان و میل مردم به حرام و بدی و طغیان فرزندان بر پدران و مادران و تیرگی هوا و كسوف تمام و مقدمه جنگ و جدال و خونریزی.
خوشبختانه این مطالب جنبه خرافی دارد و قابل اعتبار نیست.

نقل مطالب تقویم سالها و ویژگی آنها از: كتاب نهران قدیم، جعفر شهری.