آلفرد آدلر

آلفرد آدلر از روانشناسان بنام اتریشی بود. آدلر معمولاً به عنوان نخستین پیشگام گروه روانشناسی اجتماعی در روانكاوی تلقی می‌شود، زیرا در ۱۹۱۱ از فروید جدا شد. او نظریه‌ای را …

آلفرد آدلر از روانشناسان بنام اتریشی بود. آدلر معمولاً به عنوان نخستین پیشگام گروه روانشناسی اجتماعی در روانكاوی تلقی می‌شود، زیرا در ۱۹۱۱ از فروید جدا شد. او نظریه‌ای را تدوین كرد كه «علایق اجتماعی» در آن نقش عمده‌ای را ایفا می‌كند و او تنها روانشناسی است كه یك گروه چهار نفری تشكیل داد كه به نام او نامیده می‌شود.
آدلر در یك خانواده ثروتمند كه در حومه وین، اتریش زندگی می‌كردند به دنیا آمد. كودكی او با بیماری، حسادت برادر بزرگ‌تر و طردشدن از سوی مادرش مشخص شده بود. او خود را شخصی زشت و كوچك اندام تلقی می‌كرد. آدلر در ابتدا دانش‌آموز ضعیفی بود اما با پشتكار و فداكاری خود را از پایین‌ترین سطح كلاس بالا كشید. آدلر در چهار سالگی، هنگامی كه از دست و پنجه نرم‌كردن با ذات‌الریه‌ای كه او را تا دم مرگ برده بود بهبودی حاصل كرد، تصمیم گرفت پزشك شود. درجه دكترای پزشكی خود را در ۱۸۹۵ از دانشگاه وین دریافت كرد. آدلر در چند سال بعد نظریه‌ای درباره شخصیت تدوین كرد كه از بسیاری جهات با نظریه فروید تفاوت داشت و تاكید فروید بر عوامل جنسی را آشكارا مورد انتقاد قرار داد.