خلاصه‌نویسی برای رسانه‌ها

پیدایش «خلاصه‌نویسی» را باید به سال‌های بسیار دوری كه انسان‌ها خط و كتابت را آموختند مرتبط دانست، زمانی كه انسان مجبور بود با خط تصویری یا هیروگلیف معانی موردنظر خود را به …

پیدایش «خلاصه‌نویسی» را باید به سال‌های بسیار دوری كه انسان‌ها خط و كتابت را آموختند مرتبط دانست، زمانی كه انسان مجبور بود با خط تصویری یا هیروگلیف معانی موردنظر خود را به خواننده منتقل كند.
در ادبیات قدیم دنیا خلاصه‌نویسی بر زیبایی كلام و انتقال سریع معانی متن‌های نگارش یافته همواره نقش موثری داشته است و اما در دوران كنونی؛ امروزه خلاصه‌نویسی را می‌توان در مقاطع مختلف و با عناوین گوناگون دسته‌بندی كرد. تحولی كه در این دوره در نگارش خبری به وجود آمده باعث شده كه مطالب خبری در عین دقت با سرعت بیشتری به مخاطبان برسد.
در واقع در دوران كنونی خلاصه‌نویسی در تنظیم خبر، نقش مهمی را برای اعلام، بیان و تشریح وقایع جاری توسط خبرنگاران خبرگزاری‌ها و مطبوعات ایفا می‌كند.
كسانی كه فاقد مهارت‌های خلاصه‌نویسی و خلاصه‌گویی هستند در ارتباط با مخاطبان خود همواره دچار مشكل می‌شوند. آموختن شیوه‌های خلاصه‌نویسی و خلاصه‌گویی بر توان ارتباطی افراد می‌افزاید و به آنها كمك می‌كند تا هنگام نوشتن و سخن گفتن با استفاده از كمترین واژه‌ها و زمان مورد نیاز، بیشترین معنی را به مخاطبان خود انتقال دهند.دكتر امیر مسعودی در كتاب «خلاصه‌نویسی برای رسانه‌ها» در
پنج فصل به تدریس كارگاهی خلاصه‌نویسی می‌پردازد. خلاصه‌نویسی چیست، چگونه می‌توان خلاصه‌ نوشت، تخلیص یا خلاصه‌ كردن، شیوه‌های خلاصه كردن متن و كارگاه خلاصه‌نویسی فصول مختلف این كتاب هستند. نكته حائز اهمیت این كتاب تمرینات عملی است كه در فصل آخر كتاب آورده شده‌اند.این كتاب تسط انتشارات خجسته در ۱۷۳ صفحه و در سال ۱۳۸۵ منتشر شده است.