۸ بهمن ـ ۲۸ ژانویه ـ ژنرال انگلیسی كه به ایران لشكر كشید برای ما تاریخ نوشت !!!!!

ژنرال انگلیسی« پرسی سایكس » كه مامور سركوب كردن آلمانی ها ی مقیم ایران و ایرانیان هوادار آلمان شده بود ۲۷ ژانویه سال ۱۹۱۶ ( در آن سال مصادف ۷ بهمن ۱۲۹۴ خورشیدی ) با چند واحد سرباز …

ژنرال انگلیسی« پرسی سایكس » كه مامور سركوب كردن آلمانی ها ی مقیم ایران و ایرانیان هوادار آلمان شده بود ۲۷ ژانویه سال ۱۹۱۶ ( در آن سال مصادف ۷ بهمن ۱۲۹۴ خورشیدی ) با چند واحد سرباز از هند وارد بندر عباس شد و از آنحا به كرمان رفت و مستقر شد .
این ژنرال انگلیسی كه بعدا از دولت متبوع خود لقب « سر » گرفت همان است كه تاریخ ایران و تاریخ افغانستان را (بدون این كه فارسی بداند و روش تحقیق در تاریخ و یا تاریخنگاری بداند) نوشته است!! كه تا قرن ۱۹ این دو كشور دارای تاریخ مشترك هستند.
كتاب تاریخ افغانستان تالیف ژنرال سایكس تنها فایده ای را كه دارد این است كه نشان داده است تا قرن نوزدهم، دو كشور تاریخ مشترك دارند و می توان به آن استناد كرد و چون تاریخ ( نیاكان ) ، فرهنگ و رسوم مشترك است ؛ پس اتباع ایران و افغانستان یك ملت با دو دولت هستند كه تردید هم در آن وجود ندارد. طبق نظر« ماكس وبر» اندیشمند آلمانی و سایرین، یك و یا دو عامل از این سه نمی تواند برهان ملیت باشد و هر سه عامل باید جمع باشند.
«زبان» رایج به تنهایی شاخص ملیت نیست. در برخی از نقاط جهان، زبان را فاتحان و مهاجمان تحمیل كرده اند. برای مثال؛ زبان بسیاری از كشورها مثلا غنا و جامائیكا و كوبك كانادا انگلیسی است زیرا كه سالها تحت سلطه دولت انگلستان بودند ولی با انگلیسی ها ملیت واحدی را تشكیل نمی دهند. می دانیم كه فاتحان فرانسوی قرنها این زبان را به انگلیسی ها تحمیل كرده بودند و زبان انگلیسی بعدا به نیروی ناسیونالیسم این سرزمین احیاء شد ولی بسیاری از واژه های آن ریشه فرانسوی را حفظ كرده اند. پیش از انگلیسی ها، ناسیونالیسم ایرانی زبان فارسی را احیاء كرد و ایران را از قلمرو زبان عربی خارج ساخت. همزمان با فتح انگلستان توسط فرانسویان، تركان سلجوقی هم زبان خود را در شمال غربی ایران ترویج دادند كه به صورت زبان خانگی (غیر رسمی) باقی مانده است.
انگلستان كه با روسیه ، ایران را میان خود قسمت كرده بودند در منطقه نفوذ خود در ایران یك نیروی نطامی تحت عنوان « اس پی آر » تاسیس كرده بود كه افسران انگلیسی بر آن فرماندهی داشتند و ژنرال پرسی سایکس مبتکر ایجاد این نیرو بود.
در دو سال نخست جنگ جهانی اول، ایرانیان كه از انگلیسی ها به سبب مداخلاتشان در اوضاع ایران خشمگین بودند به تشویق آلمانی ها و با كمك آنان در چند مورد به كنسولگری های انگلستان و سازمانهای انگلیسی حمله برده بودند و عده ای از ایشان را كشته بودند.
همین خشم بود كه ایرانیان را بر آن داشت كه پس از بسته شدن كنسولگری های انگلیسی به دستور دكتر مصدق ، آن همه شادی كنند كه كشور به حالت تعطیل در آمده بود و روزی كه پس از براندازی ۲۸ مرداد قرار شد انگلیسی ها باز گردند ، تظاهرات وسیع ضد دولتی آذر ماه ۱۳۳۲ را به وجود آوردند واز آن پس همه ساله به این مناسبت در آذر ماه دست به اعتراض می زنند كه این قصه غم انگیز فراموش نشود.