عوارض مایكو توكسین ها بر دستگاه ایمنی پرندگان

مایكو توكسین ها (Mycotoxins) یا سموم تولید شده توسط قارچها، موجب خسارات عظیمی در صنایع پرورش طیور می شوند. یكی از دلایل این ضرر آفرینی خاصیت تضعیف سیستم ایمنی پرنده بوسیله این سموم است. …

مایكو توكسین ها (Mycotoxins) یا سموم تولید شده توسط قارچها، موجب خسارات عظیمی در صنایع پرورش طیور می شوند. یكی از دلایل این ضرر آفرینی خاصیت تضعیف سیستم ایمنی پرنده بوسیله این سموم است. اساس پیشگیری بیماریها برپایه عملكرد سیستم ایمنی در بدن می باشد. این امر بواسطه مكانیسم های مختلفی از قبیل ترشح آنتی بادی و ایمنی سلولی واقع می گردد. بررسی های فراوانی در ارتباط با اثر مایكوتوكسین ها بر سیستم ایمنی پرندگان بعمل آمده كه در ادامه بطور مختصر به آنها اشاره می گردد.
● آفلاتوكسین
مطالعات زیادی در مورد AfB۱ بعمل آمده و اثبات شده كه این سم در حیوانات مختلف خاصیت تضعیف سیستم ایمنی دارد. مكانیسم دقیق عمل AfB۱ تا كنون شناخته نشده است. اما بررسی های انجام شده دلالت بر این دارد كه سیستم مذكور بویژه پاسخ ایمنی سلولی را در اثر كاهش وزن تیموس و كاهش تعداد لنفوسیتهای T محیطی، تحت تأثیر قرار می دهد. كاهش فعالیت كمپلمان نیز در گونه های مختلف پرندگان به اثبات رسیده است. میزان تولید آنتی بادی در بدن با آلودگی جیره به افلاتوكسین تا مقدار PPm ۵/۰ تغییر نكرده است. اما در مواردی كه سطح آلودگی بیشتر باشد به هنگام واكسیناسیون و ایجاد تیتر ایمنی مشكلاتی بروز می نماید.
● اكراتوكسین
خاصیت تضعیف ایمنی اكراتوكسین نیز به اثبات رسیده است . نظریه كلی پذیرفته شده این است كه گروههای مشخصی از سلولهای ایمنی بویژه لنفوسیتها بوسیله این توكسین مبتلا می شوند و این امر می تواند در ارتباط با اثرات سرطانزایی این سموم باشد.
● زیرالنون
بررسی های اندكی در ارتباط با اثرات این سم برروی سیستم ایمنی بعمل آمده است اما دلایلی وجود دارد كه این سم نیز می تواند بر روی سیستم ایمنی تأثیر داشته باشد.
● فومونیزین
مستندات كمی درباره توانایی فومونیزین در تضعیف سیستم ایمنی در موجودات زنده (in Vivo) بدست آمده است. اگر چه سمیت سلولی فومونیزین B۱ در آزمایشگاه (in Vitro) نشان داده شده است اما این خصوصیت در مورد سلولهای ایمنی تا كنون به اثبات نرسیده است.
● تریكوتیسن ها
سموم گروه تریكوتیسن مانع از ساخت پروتئین توسط بافت های با رشد سریع همانند پوست و مخاطات می شوند. همچنین اندامهای سیستم ایمنی از قبیل تیموس و بورس فابریسیوس نیز تحت تأثیر این سموم قرار می گیرند. هنگامی كه حیوانات بطور آزمایشی در معرض تریكوتیسن ها قرار گرفتند، حساسیت به بیماریهای عفونی بطور قابل ملاحظه ای افزایش یافت. این سموم همچنین قادر به تحت تأثیر قرار دادن تولید آنتی بادی هستند كه این امر منتج به كاهش پاسخ ایمنی در واكسیانسیون می شود. همچنین سلولهای ایمنی بطور مستقیم تحت تأثیر سموم این گروه قرار می گیرند. لنفوسیتها از مهمترین اجزاء سیستم ایمنی هستند كه كاهش فعالیت آنها در مواجه با سموم این گروه از قبیل "T۲ داكسی نیوالنول" و "داكسی نیوالنول" (Deoxynivalenol) به اثبات رسیده است.