۳۰ آذر ـ ۲۱ دسامبر ـ «ر. اعتمادی» روزنامه نگار دولتی نمی شود

یك بانوی مخاطب نوشته های نگارنده، در دسامبر ۲۰۰۵ از تهران نوشته است كه چرا از مهارت و استعداد «ر. اعتمادی» روزنامه نگار معروف در رسانه های امروز كشور استفاده نمی شود. پاسخ: تا …

یك بانوی مخاطب نوشته های نگارنده، در دسامبر ۲۰۰۵ از تهران نوشته است كه چرا از مهارت و استعداد «ر. اعتمادی» روزنامه نگار معروف در رسانه های امروز كشور استفاده نمی شود.
پاسخ: تا آنجا كه این نگارنده اطلاع دارد، اعتمادی كه در عین حال یك جامعه شناس و داستان نگار و تنها روزنامه نگار اینوستیگیتیو تاریخ ژورنالیسم ایران است به اصول ژورنالیسم حرفه ای كه روزنامه نگاری كار دولت نیست وفادار مانده است. طبق این این اصول، یك روزنامه نگار حرفه ای نباید در یك روزنامه دولتی كه نقش روزنامه عمومی را ایفاء می كند و یا رسانه ای كه از دولت كمك مالی می گیرد كار كند، مگر این كه این نشریه تخصصی باشد (برای مثال: همشهری كه یك نشریه محلی تهران است و امتیاز سیاسی نویسی ندارد، در عداد نشریات تخصصی «شهری» بشمار می رود). اعتمادی به این اصول وفادار مانده است و به همین دلیل در سالهای اخیر دعوت چند ناشر را برای همكاری رد كرده است. وی پس از مصادره موسسه اطلاعات توسط دولت، در سال ۱۳۵۹به همین سبب (حكومتی شدن) از سردبیری اطلاعات جوانان و نویسندگی در موسسه اطلاعات كنار رفت. همفكری او با جبهه ملی، تمایلات ناسیونالیستی و انتشار مصاحبه های دریاردار دكتر احمد مدنی كرمانی علت اصلی انفصال او از موسسه اطلاعات نبود. اعتمادی از دادن نظر و طرف مشورت قرار گرفتن با مطبوعات كنونی امتناع نكرده است. او پس از كنار رفتن از موسسه اطلاعات به نوشتن داستان كه ذوق و استعداد دیگر اوست ادامه داده و در این رشته موفق بوده است.