ورزش، چشم را تقویت می‌كند

ورزش منظم باعث كاهش ابتلا به بیماری‌های از بین برنده چشمی می‌شود. افزایش سن به مرور زمان، تخریب بافت چشمی انسان را همراه خواهد داشت. در قسمت عقبی چشم انسان، سلول‌های نوری وجود …

ورزش منظم باعث كاهش ابتلا به بیماری‌های از بین برنده چشمی می‌شود. افزایش سن به مرور زمان، تخریب بافت چشمی انسان را همراه خواهد داشت.
در قسمت عقبی چشم انسان، سلول‌های نوری وجود دارند كه در ۷۰ درصد افراد با افزایش سن، این سلول‌ها كار خود را به درستی انجام نمی‌دهند. اختلال در انجام كار این سلول‌های نوری باعث اختلال دید افراد می‌شود و در نتیجه آنها را از انجام فعالیت‌های ساده روزمره مثل رانندگی باز می‌دارد.
محققان مطالعه‌‌ای درباره ۴ هزار زن و مرد آمریكایی ۴۳ تا ۸۶ سال انجام داده‌اند و در طول مدت مطالعه، چشم آنها را معاینه كرده‌اند و درباره فعالیت روزانه آنها اعم از پیاده‌روی یا ورزش‌ها‌یی كه انجام می‌داده‌اند سوال كرده‌اند. آنها حتی درباره تعداد پله‌هایی كه این افراد در طول روز از آن بالا و پایین می‌رفته‌اند، سوالاتی كرده‌اند.
شیوه زندگی یك چهارم این افراد، با فعالیت همراه بوده و نزدیك به یك چهارم، روزانه ۶ طبقه را بالا و پایین می‌رفته‌اند و حدود یك هشتم هم پیاده‌روی می‌كرده‌اند. بعد از این بررسی‌ها محققان به این باور رسیدند كه افرادی كه زندگی فعالی دارند، ۷۰ درصد كمتر به مشكلات چشمی دچار می‌شوند. همچنین افرادی كه به طور منظم پیاده‌روی می‌كنند ۳۰ درصد كمتر دچار این بیماری‌های از بین برنده چشمی شده بودند. چنین كاهشی در بروز بیماری‌ به شدت قابل توجه است.
اگر چه عوامل دیگری مثل نوع رژیم غذایی می‌تواند در بروز این بیماری‌ها دخیل باشد، اما مهم‌ترین عامل، افزایش سن است و همان‌طور كه گفته شد، ۷۰ درصد افراد به طور ناخواسته و فقط با افزایش سن دچار این بیماری‌ها می‌شوند.
پس همان‌طور كه ورزش می‌تواند در سلامت بسیاری از اعضای بدن مثل سیستم قلبی - عروقی، گوارشی و تنفسی تاثیرگذار باشد و مانع فرسودگی و از كار افتادگی آنها شود، می‌تواند از فرسودگی و نابودی سلول‌های چشمی هم جلوگیری كند.
همان‌طور كه می‌دانید، ورزش باعث كاهش التهاب بدن می‌شود و از بروز اختلالات سلول‌هایی كه عروق را پوشانده‌اند، جلوگیری می‌كند. شاید به همین علت، ورزش را برای سلامت اعضای مختلف بدن خصوصا سیستم قلبی - عروقی پیشنهاد می‌كنند.
چنین التهابات یا اختلالات سلولی در چشم‌ها به مرور زمان و افزایش سن ایجاد می‌شود كه ورزش می‌تواند از بروز آنها جلوگیری كند و مانع فرسودگی، اختلال دید و از بین رفتن چشم‌ها شود.افرادی كه ورزش‌ می‌كنند، همان‌طور كه جوان‌تر به نظر می‌رسند، می‌توانند چشمانی سالم‌تر جوان‌تر و بیناتر داشته باشند.
چشم‌ سالم، لازمه زندگی اجتماعی و فعال است و از دست دادن بینایی، باعث كاهش كیفیت زندگی می‌شود. پس ورزش كنید تا چشمانی بینا داشته باشید.‌

دكتر سحر میرپور