تجارت متقابل و انواع آن

تجارت متقابل مجموعه ای از روشهای تجاری است كه در آن صادر كننده یا وارد كننده تعهد مینماید تا در ازاء كالا یا خدمات صادره به كشور خریدار (یا وارده از كشور فروشنده)كالا یا خدماتی …

تجارت متقابل مجموعه ای از روشهای تجاری است كه در آن صادر كننده یا وارد كننده تعهد مینماید تا در ازاء كالا یا خدمات صادره به كشور خریدار (یا وارده از كشور فروشنده)كالا یا خدماتی را به ارزش كل معامله یا بخشی از آن خریداری (یا صادر )نماید.
● انواع تجارت متقابل :
۱) معامله تهاتری (پایاپای)
شكلی از تجارت متقابل است كه در آن مبادله مستقیم كالاها و خدمات درازاء كالاها و خدمات دیگر میان دو طرف و بدون مبادله پول صورت میگیرد.
۲) خرید متقابل
شكلی از تجارت متقابل است كه در آن صادر كننده كالاها یا خدمات به یك كشور متقابلا كالاها یا خدماتی را از همان كشور خریداری مینماید این خرید شامل دو معامله مستقل است:قرارداد اول(در خرید متقابل)مانند قراردادهای معمولی فروش بین المللی است كه طبق آن فروشنده كالا را ه خریدار تحویل میدهد و بهای آن را نقدا به یك ارز مورد توافق دریافت میدارد
قرار داد دوم مربوط به الزام فروشنده اولیه به خرید از كشور دیگر است كه معمولا كمی وسیعتر و پیچیده تر خواهد بود.
۳) معامله جبرانی
شكلی از تجارت متقابل خواهدبود كه در آن وارد كننده تمام یا بخشی از قیمت كالای خریداری شده را به شكل كالا به صادر كننده پرداخت می كند.
۴) معامله بای بك
این معامله شكل دیگری از تجارت متقابل است كه در آن خرید كارخانجات ماشین آلات،تجهیزات تولیدی و یا تكنولوژی در ازاء تحویل محصولات مستقیم یا غیر مستقیم این تسهیلات به فروشنده صورت می گیرد .اصولا این قرارداد شبیه سرمایه گذاری خارجی بوده و نوعی انتقال تكنولوژی محسوب میگردد.
۵) معامله افست
شكلی از تجارت متقابل است كه درآن صادر كننده تجهیزات (غالبا هواپیمایی ونظامی)تعهد مینماید كه قطعات ورد استفاده در این تجهیزات یا محصولات دیگر را ازكشور وارد كننده خریداری نموده یا موجبات خریداری آنها را فراهم سازد. در این شكل نیز شرط د تعهدی ضكن تعهد اصلی(مبنی بر تعهد خرید)واقع شده است.
۶) مبادله انتقالی
مبادله انتقالی انتقال مازاد در حسابهای تجاری مربوط به موافقتنامه های تهاتری دو جانبه است كه از طرف بستانكار این حسابها به شخص ثالث در ازاء دریافت ارز معتبر صورت میگیرد این معامله مبادله كالایی نبوده بلكه یك معامله ارزی است دلال این مبادله پس از انجام سلسله عملیات پیچیده كالا را در مقابل ارز معتبر به فروش رسانده و پس از كسر حق العمل خود باقیمانده را به طرف بستانكار تحویل می دهد.