اصول ورزش در سرماخوردگی

بعضی‌ها وقتی سرما خورده‌اند ورزش را كنار می‌گذارند. بعضی‌ها هم با كمال جدیت در كلاس‌های ورزشی خود حاضر می‌شوند. اما هیچكدام از این دو گروه ملاك دقیقی برای تعطیل كردن یا ادامه …

بعضی‌ها وقتی سرما خورده‌اند ورزش را كنار می‌گذارند. بعضی‌ها هم با كمال جدیت در كلاس‌های ورزشی خود حاضر می‌شوند. اما هیچكدام از این دو گروه ملاك دقیقی برای تعطیل كردن یا ادامه ورزش در این شرایط ندارند. شما چطور؟ وقتی از یك سرماخوردگی ویروسی (اما نه آنفلوآنزا) رنج می‌برید، برای بازگشت به ورزش چه برنامه‌ای دارید؟ دنبال چه علایم مثبت یا منفی در بدنتان می‌گردید تا بتوانید در این باره تصمیم‌گیری كنید؟ توصیه متخصصان در این باره را بخوانید:
اصل<بررسی گردن> در پزشكی ورزشی یكی از ساده‌ترین و موثرترین راه‌هایی است كه می‌توانیم در زمان سرماخوردگی به كار ببریم تا بتوانیم تشخیص دهیم آیا باید در زمان سرماخوردگی ورزش بكنیم یا نه؟ اگر شما علایمی در قسمت‌های بالای گردن خود دارید، مثلا آبریزش و گرفتگی بینی و احساس می‌كنید دوست دارید ورزش كنید، پس می‌توانید اما حواستان باشد كه ورزش‌تان نباید خیلی سخت و شدید باشد.
اگر علایمی زیر گردن دارید مثلا خشكی یا درد در اندام‌ها، گلودرد و گرفتگی سینه، بهتر است از ورزش‌های سخت خودداری كنید چون این نشانه‌ای است كه نشان می‌دهد احتمالا عفونت ویروسی وجود دارد و ورزش می‌تواند موجب تشدید علایم شما شود.
اگر سرما خورده‌اید، هر روز از این اصل (بررسی گردن) پیروی كنید تا وقتی كه احساس كنید تنها علایم بالای گردن را دارید. سپس اگر احساس كردید كه دوست دارید ورزش‌های متعادل انجام دهید، می‌توانید این كار را بكنید اما حواستان باشد كه بیشتر از هفتادوپنج درصد از نیرویتان را استفاده نكنید. اگر بعد از ده دقیقه ورزش كردن، احساس راحتی كردید، می‌توانید ادامه دهید اما به همان آرامی قبل. متخصصان پیشنهاد می‌كنند بهتر است در هفته اول تنها سه جلسه تمرین ورزشی با شدت كم انجام شود. و سپس در هفته دوم و سوم به چهار جلسه برسد. در آخر هفته سوم شما احساس خواهید كرد كه می‌توانید تقریبا با تمام ظرفیت‌تان ورزش كنید. درضمن یادتان باشد از تغییرات زیاد دمای بدن خود جلوگیری كنید. در هوای سرد، مطمئن شوید كه بدنتان در ابتدا گرم شده و سپس با بالا رفتن دمای بدنتان به حد مناسب به تدریج لباس‌های خود را لایه لایه درآورید.
بعد از پایان ورزش هم خود را گرم نگه دارید. طبق تجربه، یك افت شدید در دمای بدن ورزشكار می‌تواند موجب ایجاد سرماخوردگی جدید در او شود.

‌ مهشید چایچی
منبع: گاردین ۲۰۰۶