بلعیدن اجسام و خطر مرگ كودكان

آسپیراسیون یا ورود جسم خارجی به ریه كودكان از جمله اختلالات شایع در كودكان محسوب می شود و ۱۰درصد بیماری های تنفسی كودكان را تشكیل می دهد. این عارضه گاهی با سرماخوردگی اشتباه …

آسپیراسیون یا ورود جسم خارجی به ریه كودكان از جمله اختلالات شایع در كودكان محسوب می شود و ۱۰درصد بیماری های تنفسی كودكان را تشكیل می دهد. این عارضه گاهی با سرماخوردگی اشتباه گرفته شده و درمان دارویی می شود. بررسی های صورت گرفته نشان می دهند كه بلعیدن اجسام در ۱۰ تا ۱۵درصد موارد به مرگ كودكان منجر می شود. همچنین ۵۰ درصد كودكانی كه جسم خارجی را می بلعند كمتر از دو سال سن دارند و ۶۰ تا ۷۰ درصد آنها را پسر بچه ها تشكیل می دهند.
والدین باید هنگام مشاهده بلع جسم خارجی توسط كودكی بلافاصله پاهای كودك را گرفته و او را آویزان نگه دارند و چندین بار به پشتش ضربه وارد كنند تا سبب سرفه شود. مراجعه به مراكز درمانی پس از خروج جسم خارجی از بدن كودك را و حتی در برخی موارد كودك باید پس از خروج جسم خارجی با بستری شدن در بیمارستان، تحت مراقبت قرار گیرد.
برخی موارد جسم خارجی كه توسط كودك بلعیده شده تشخیص داده نمی شود،در اینگونه موارد كودكان دچار آبسه ریه می شوند و تب بالا، تنگی تنفس شدید، لرز و عرق زیاد از جمله علایم آبسه ریه هستند.بیماری های دستگاه تنفسی علاوه بر خطرات جانبی برای كودكان در صورت تاخیر در تشخیص و درمان به معلولیت ها و عدم رشد كافی كودك منجر می شود.