۵ آبان ـ ۲۷ اكتبر ـ سالی كه ایران قدرت اول مدیترانه شد

۲۷اكتبر سال ۳۹۸ پیش از میلاد «كونون» ادمیرال مشهور آتنی با شماری از افسران دریایی آتن كه به ایران پناهنده شده بودند به استخدام نیروی دریایی ایران در آبهای مدیترانه و اژه در …

۲۷اكتبر سال ۳۹۸ پیش از میلاد «كونون» ادمیرال مشهور آتنی با شماری از افسران دریایی آتن كه به ایران پناهنده شده بودند به استخدام نیروی دریایی ایران در آبهای مدیترانه و اژه در آمدند و به تصمیم اردشیر دوم شاه وقت از دودمان هخامنشی دراختیار «فرنه باز » ژنرال معروف ایران و فرمانده نیروهای مستقر در غرب و شمالغربی شامل مصر، قبرس، فنیقیه و آسیای صغیر قرار گرفتند و به نوسازی ناوگان ایران در اژه و مدیترانه كمك بسیار كردند.
ژنرال «فرنه باز» باكمك این ناوگان نوسازی شده اسپارت را در «سنیدوس» شكست داد و سپس چند شهر را در منطقه «لاكونی» در جنوب غربی شبه جزیره بالكان تصرف كرد و به تاخت وتاز اسپارت كه با كمك ایران بر آتن فائق آمده بود در مدیترانه و منطقه اژه پایان داد. طبق قرار محرمانه میان ایران و اسپارت، بنا نبود كه اسپارت پس از پیروزی بر آتن دست به تصرف «كشور ــ شهر»های یونانی بزند و قلدری كند .
پس از شكست اسپارت از «فرنه باز»، پس از نزدیك به یك قرن ایران موفق شد استراتژی خود در جهان هلنیك (یونانی زبانها) را به اجرا در آورد و آن، ایجاد موازنه قدرت میان «كشور ــ شهر» های یونانی و جدا نگهداشتن آنها از هم و جلوگیری از تشكیل یك اتحادیه «دلوس» دیگر و نیز قطع تحریكات ضد ایرانی شان در مصر و قبرس بود.
در اجرای این سیاست دولت ایران كمك مالی در اختیار پاره ای ازاین «كشور ـ شهر» ها از جمله آتن قرار داد تا خرابیهای ناشی از جنگ طولانی«پلوپونز» را مرمت كنند و به اقتصاد خود سر وسامان دهند و پس ازآن، فرنه باز در سال ۳۹۱ پیش از میلاد یك شورش ضد ایران در قبرس را سركوب و سال بعد به دو ژنرال ایرانی مامور فرو نشاندن فتنه در ساتراپی مصر كمك كرد. «فرنه باز» در عین حال داماد اردشیر دوم شاه وقت بود.