اشتباهات فیلیپ دوم - پادشاهی ترتیب سوگواری بر مرگ خود را از قبل داده بود (در این روز ۲۷ سپتامبر)

۲۷ سپتامبر در سال ۱۵۹۸ سوگواری دو هفتگی مرگ فیلیپ دوم شاه اسپانیا كه این كشور را در صدر قدرتهای زمان قرار داده بود، به پایان رسید. جالب اینجاست كه خود وی این سوگواری را قبلا اعلام …

۲۷ سپتامبر در سال ۱۵۹۸ سوگواری دو هفتگی مرگ فیلیپ دوم شاه اسپانیا كه این كشور را در صدر قدرتهای زمان قرار داده بود، به پایان رسید. جالب اینجاست كه خود وی این سوگواری را قبلا اعلام كرده بود، زیرا مرگ او را در ۷۱ سالگی و از زخم معده پیشگویی كرده بودند و او در این سن بر اثر افراط در خوردن ادویه خوشبویی كه از مستعمرات شرق و غرب برایش برده بودند و نیز غم شكست نظامی از انگلستان به زخم معده دچار شده بود.
فیلیپ دستور داده بود كه همه مردم لباس سیاه برای خود آماده كنند ، پرده سیاه بدوزند و پس از مرگ او به مدت دو هفته، همه اسپانیا و ایتالیا و مستعمرات اسپانیا سیاهپوش شوند، از جمله دیوار شهرها!.
"مورخان " دوران حكومت ۴۰ ساله فیلیپ دوم را دوره برتری اسپانیا نوشته اند. اسپانیا در دوران حكومت او ثروتمندترین كشور جهان و از لحاظ نظامی قدرتمندترین بود. همه كارهای او حتی ازدواجش سیاسی بود. وی با ماری ملكه انگلستان ازدواج كرد تا این كشور بر ضد او نباشد حال آن كه زن و شوهر در دو كشور با فاصله دور زندگی می كردند و جز چند روزی با هم نبودند.
با وجود این، فیلیپ دوم كه كشور فیلیپین هنوز نام او را بر خود حفظ كرده است، مرتكب چند اشتباه و محاسبه غلط شد. یكی از آنها كوچك و حقیر شمردن نیروی دریائی انگلستان و جنگ با این كشور بود كه از پروتستانهای هلند – تحت الحمایه اسپانیا – حمایت می كرد. این جنگ که در سال ۱۵۸۸ روی داد به برتری نظامی اسپانیا پایان داد. اشتباه دیگر او مصادره دارایی اسپانیاییهای مهاجر به امریكای لاتین بود كه با شكنجه و آزار دادن بومیان صاحب طلا و نقره آنها شده بودند، وی با این عمل كه در آغاز مورد حمایت اروپائیان قرار گرفت، دشمنان فراوانی برای خود به وجود آورد. فیلیپ دوم به جای توسل به دادگاه با صدور فرمانی نحت عنوان مجازات "شكنجه دادن دیگران " صاحب اموال آن جماعت شده بود و چون با مخالفت ضمنی پاپ روبرو شد، اعلام كرد كه این اموال در سایه امنیتی كه ارتش فراهم ساخته است، به دست آمده و بنابراین متعلق به بیت المال است.
جنگ دریایی با عثمانی كه منافع اسپانیا را به مخاطره نیفكنده بود، یكی دیگر از اشتباههای وی به شمار می آید كه باعث تضعیف ناوگان اسپانیا شد.