تاثیر بهینه سازی مصرف انرژی بر محیط زیست

مصرف درست و منطقی علاوه بر اینكه از هدر رفتن ذخایر با ارزش انرژی پیشگیری می‎كند، آلودگی را نیز كمتر و محیط زیست را سالم‎تر می‎كند. باید توجه داشت كه در میان آلاینده‎های محیط …

مصرف درست و منطقی علاوه بر اینكه از هدر رفتن ذخایر با ارزش انرژی پیشگیری می‎كند، آلودگی را نیز كمتر و محیط زیست را سالم‎تر می‎كند. باید توجه داشت كه در میان آلاینده‎های محیط زیست آنهایی كه از مصرف انرژی‎های فسیلی حاصل می‎شوند بیش از انواع دیگر انرژی موجب آلودگی محیط زیست می‎شوند.
بطور مثال كاهش ناراحتی و بیماری‎های مجاری تنفسی، سرفه، سردرد- افزایش توان كاری بدن، كاهش ناراحتی‎های قلبی و گردش خون در انسان - سبز شدن برگ‎ها، رشد و نمو گیاهان و افزایش محصولات در نباتات از اثرات كاهش و از بین رفتن اكسیدهای گوگرد و نیتروژن و مونواكسید كربن كه آلاینده‎های حاصل از مصرف نادرست سوخت‎های فسیلی هستند، بر انسان‎ها و گیاهان می‎باشد.
از طرف دیگر كاهش و از بین رفتن گازهای گلخانه‎ای و نیز باران‎های اسیدی كه باعث از بین رفتن مناطق سبز و گونه‎های گیاهی و جانوری و گرم شدن هوای زمین می‎شود، نمونه‎ای دیگر از اثرات استفاده درست از سوخت‎های فسیلی است، بد نیست بدانید انرژی مصرفی یك خانواده برای پخت و پز در طول سال ۵/۱ تن گاز گلخانه‎ای را وارد جو زمین می‎كند و یا اینكه تولید برق مصرفی یك یخچال در طول سال ۲ تن گاز گلخانه‎ای به محیط زیست اضافه می‎كند.