حاشیه های كاغذی تزئینی چشمگیر برای دیوار

حاشیه های پهن و باریك كاغذدیواری، تزئینی بسیار زیبا و موثر اما سریع و آسان برای دیوارها هستند. این نوارهای كاغذی كه از جنس كاغذدیواری بوده و در رول های ۵ و ۱۰ متری ارائه می شوند …

حاشیه های پهن و باریك كاغذدیواری، تزئینی بسیار زیبا و موثر اما سریع و آسان برای دیوارها هستند. این نوارهای كاغذی كه از جنس كاغذدیواری بوده و در رول های ۵ و ۱۰ متری ارائه می شوند در طرح های بسیار متنوع و بی شماری تولید می شوند و از فروشگاه های مخصوص كاغذدیواری قابل تهیه هستند. بسیاری از این طرح ها در واقع مكمل یك مجموعه از طرح های كاغذدیواری هستند به طوری كه در هر یك از این مجموعه ها برخی از دیوارها در یك فضا با كاغذدیواری پوشانده شده و یك یا دو دیوار دیگر تنها با حاشیه و یا تركیبی از حاشیه و كاغذدیواری پوشش داده می شوند. حاشیه های كاغذی اغلب به صورت نواری افقی در قسمت بالای دیوار با فاصله حدود ۲۰ تا ۵۰ سانتی متری از سقف و یا در ارتفاع یك متری از پایین دیوار نصب می شوند اما گاهی ممكن است برای اجرای طرحی خاص در دكوراسیون یك فضا از این حاشیه ها به صورت عمودی نیز استفاده كرد. از نوارهای كاغذدیواری برای ایجاد كادری دور پنجره ها و یا در و یا ایجاد كادری برای به نمایش گذاشتن مجموعه ای از قاب عكس یا اشیای دكوراتیو دیگر نیز استفاده می شود.
این نوارها كه در عرض های متفاوت تولید می شوند به دو صورت خودچسب یا پشت چسب دار و بدون چسب ارائه می شوند. نوع چسبدار این كاغذها اغلب كمی گران تر از انواع بدون چسب هستند اما نصب آنها بسیار ساده تر بوده و احتمال جدا شدن كاغذ از دیوار به دلیل نامرغوب بودن چسب را منتفی می كنند. حاشیه های بدون چسب مانند كاغذدیواری های معمولی با چسب كاغذدیواری چسبانده می شوند.
نصب حاشیه به دیوار چنانچه با رعایت اصول ظریف و به ظاهر ساده این كار انجام گیرد بسیار آسان است و در زمانی كوتاه اجرا می شود. اما اگر با روش صحیح آن آشنا نباشید نصب حاشیه كاری پردردسر و وقت گیر خواهد بود.
پیش از هرچیز دیوار را اندازه بگیرید و با افزودن یك یا دو سانتیمتر به آن قطعه ای از حاشیه را بریده و جدا كنید. جای نصب حاشیه روی دیوار را تعیین كنید و با استفاده از یك خط كش یا متر نقاطی از سقف تا ارتفاع مورد نظرتان را روی دیوار علامت گذاری كرده و سپس به صورت خطر كمرنگی روی دیوار مشخص كنید تا نصب حاشیه با تنظیم لبه آن روی این خط انجام شود و به صورت كاملاً صاف و افقی روی دیوار قرار گیرد. این اندازه گیری گرچه ممكن است در ابتدا به كمی صرف وقت نیاز داشته باشد اما بی شك این زمان كمتر از وقت لازم برای نصب حاشیه بدون اندازه گیری خواهد بود.
پس از علامت گذاری جای نصب كاغذ چنانچه حاشیه شما از نوع پشت چسب دار است، آن را در یك ظرف محتوی آب سرد به مدت ذكر شده بر روی بسته بندی آن خیس كنید. اگر زمان لازم ذكر نشده ۳ تا ۴ دقیقه صبر كنید. چنانچه سطح پشت كاغذ حاشیه حالت ژلاتینی پیدا كرده باشد، كاغذ آماده نصب است. نوار كاغذی را از آب بیرون آورید و به صورتی كه در تصویر ملاحظه می كنید، به شكل پیلی های درشت تا كنید. سپس آن را از یك سر روی دیوار و مطابق خط علامت گذاری شده روی آن بچسبانید. با كشیدن یك قطعه اسفنج خشك بر روی كاغذ آن را كاملاً روی دیوار بچسبانید و حباب های هوای به جا مانده در زیر كاغذ را به لبه های پائین و بالای كاغذ هدایت كرده، خارج كنید.
اگر كاغذ شما از نوع بدون چسب باشد، ابتدا باید مقداری چسب كاغذ دیواری را مطابق دستورالعمل آماده سازی آن تهیه كنید و با قلم موی نقاشی ساختمانی به پشت كاغذ بزنید. برای بهتر چسبیدن كاغذ كمی چسب چوب نیز به چسب كاغذدیواری اضافه كرده و خوب مخلوط كنید. همچنان كه پشت كاغذ را با قلم مو چسب می زنید آن را به صورت ذكر شده تا كنید و به همان صورت از یك سر حاشیه روی دیوار بچسبانید.در صورتی كه طول حاشیه كاغذ خریداری شده بیشتر از اندازه لازم برای دیوار باشد، می توانید طرح های آن را در قسمت اضافی كاغذ به صورت طرح های تك و منفرد بریده و با همان چسب كاغذدیواری روی قسمت های دیگر دیوار بچسبانید. به این ترتیب به كل دیوار نقشی متناسب با حاشیه بدهید.