پرنده بهشتی

strelitz نام علمی این گیاه از ملکه شارلوت مکلامبورگ استرلیتز همسر ژرژ سوم پادشاه انگلستان گرفته شده است . این جنس که از تیره موز است در تمام دنیا فقط پنج گونه دائمی همیشه سبز می باشد …

strelitz
نام علمی این گیاه از ملکه شارلوت مکلامبورگ استرلیتز همسر ژرژ سوم پادشاه انگلستان گرفته شده است . این جنس که از تیره موز است در تمام دنیا فقط پنج گونه دائمی همیشه سبز می باشد که فقط یک گونه آن به نام S. reginae در باغبانی استفاده می شود و چهارگونه دیگر بصورت وحشی می باشد . گونه های مورد نظر بومی جنوب آفریقا ( کاپ ) است .
ارتفاع گیاه یک متر می رسد . این گونه دارای برگهای نسبتا" روشن ، چرمی و تخم مرغی شکل که برروی دمبرگی بطول ۴۵ سانتیمتر قرار می گیرند گلاذین بطول ۱۵ سانتیمتر که در بهار در انتهای ساقه گلدهنده بطول ۱-۱/۵ سانتی متر ظاهر می شود . گلاذین شامل اسپات سبز با رگه های ارغوانی و قایق مانند است که در هنگام باز شدن گلها بصورت افقی درآمده و در آن ۱۰-۴ گل قرار می گیرد .
گلها دارای کاسه نارنجی و جام آبی رنگ بوده و روی هم رفته شباهت به سر پرندگان پیدا می کند . از این رو در زبان انگلیسی بنام Bird of paradise و به فرانسه oiseau du paradis نامیده می شود . معمولا" گلها بتدریج باز می شوند و بیشتر به صورت گل بریده در گل فروشی بفروش می رسد . ولی می توان خود گیاه را در گلدان های بزرگ در آپارتمان پرورش داد . در گلخانه در اثر فورساژ می توان در تمام فصول آن را گلدار کرد .
مراقبت های لازم
۱- نور : این گیاه به نور زیاد ( تابش مستقیم خورشید ) احتیاج دارد . بنابراین چنانچه در آپارتمان پرورش داده شود باید آن را در نزدیک پنجره جنوبی که فاقد پرده است قرار داد ولی چون در تابستان شدت نور زیاد است باید آن را در جلو پنجره جنوبی پرده دار یا کمی دورتر از پنجره جای داد .
۲- حرارت : درجه حرارت مناسب برای این گیاه بین ۱۶-۱۹ درجه سانتیگراد است . درجه حرارت کمتر از ۳- و بیش از ۳۰+ را تحمل نکرده و از بین میرود
۳- آبیاری - در هوای معتدل هفته ای دو روز باید آبیاری شود ولی در هنگام استراحت گیاه که از اواسط تیر تا اواخر مردادماه است باید آبیاری بکلی یا بندرت انجام داد .
۴- نوع خاک : خاک باید مغذی ( دارای کود حیوانی ، پودر گوشت و غیره ) و کمی ماسه باشد . برای زودتر بگل نشستن گیاه باید در مردادماهخ زمین را به عمق ۸۰ سانتی متر شخم زد و به آن کود حیوانی اضافه کرد . pH مناسب برای گیاه در حدود ۸-۷ می باشد .
۵- کود : می توان از کودهای مختلف موجود در بازار طبق دستور العمل هریک که معمولا" در روی جعبه بوشته شده استفاده کرزد . ولی بهترین کود مخلوطی از ۱۰۰ گرم نیترات پتاسیم ، ۱۰۰ گرم فسفات کلسیم و ۲۰۰ گرم سولفات آمونیم می باشد که به مقدار ۲ گرم در لیتر ، هر هفته یک بار از فروردین تا مهرماه باید به گیاه داده شود .
کشت و ازدیاد :
یکی از روشهای تکثیر این گیاه بذر است ولی برای بدست آوردن بذر باید به تلقیح مصنوعی اقدام کرد . معمولا" هر گلاذین در حدود ۵۰ دانه ایجاد می کند . عمل کشت معمولا" در بهار در حرارت ۲۱-۱۸ درجه سانتیگراد صورت میگیرد . . رویش دانه نامنظم و ۳ تا ۵ ماه طول می کشد . در سال اول گیاه ضعیف می ماند و بهتر است آن را به گلدان منتقل کرده و در گلخانه نگهداری کرد ولی در سال دوم و یا سوم می توان آن را به محل مورد نظر انتقال داد. این گیاه جدید در سال چهارم پاجوش تولید کرده و در سال ششم یا هفتم گل می دهند .
روش دیگر تکثیر تقیسم بوته است . که در بهار تا تابلستان می توان انجام داد . پایه های حاصل به کندی رشد می کنند و پس از دو یا سه سال گل می دهند و به نوبه خود دو سال پس از تکثیر ایجاد پاجوشمی کند .
معمولا" روی پایه های جوان سه ساله ۱۰-۶ گلاذین بوجود می آید و در صورتی که در پایه های مسن ممکن است تا ۵۰ گل ظاهر می شود .