یوکا

نام علمی : Yucca elephantipes از خانواده " لیلیاسه" می باشد . برگهای آن بزرگ و کشیده خنجری نوک تیز و به رنگ سبز ، در کاشت گروهی مورد استفاده فراوان دارد ، با حذف جوانه انتهایی گیاه دو یا سه شاخه خواهد …

نام علمی : Yucca elephantipes
از خانواده " لیلیاسه" می باشد . برگهای آن بزرگ و کشیده خنجری نوک تیز و به رنگ سبز ، در کاشت گروهی مورد استفاده فراوان دارد ، با حذف جوانه انتهایی گیاه دو یا سه شاخه خواهد شد ، به آبیاری کمتری نیاز دارد ، ساقه گل دهنده هر چند سال یکبار نمودار شده و گلهای سفید کرمی به تعداد زیاد به شکل زنگوله ای کوچک و واژگون ظاهر می شوند ولی در آپارتمان کمتر به گل می نشیند .
نیازها :
نور : به نور کافی احتیاج دارد ، از نور وسط روز بخصوص از پشت شیشه بیزار است ، ۴ تا ۵ هفته در سایه مقاوم می باشد .
دما : درجه حرارت مطلوب در زمستان ۱۰ تا ۱۶ درجه سانتیگراد و در تابستان محتاج به نگهداری در خارج از اتاق و در بالکن است .
آبیاری : در تابستان آن را همیشه مرطوب و هر ۲تا۳ روز یکبار آبیاری نمایید ، در زمستان هر ۱۰ روز یکبار آبیاری کافیست .
تغذیه : نیاز چندانی ندارد ولی در بهار و تابستان گلدان را با نصف میزان توصیه شده از طرف فروشنده تغذیه نمایید .
خاک مناسب : خاک لیمونی مناسبترین محیط رشد ریشه برای یوکا است .
تمییز نمودن برگها : جهت تمییز نمودن برگها از پارچه و یا اسفنج مرطوب استفاده کنید و از موادبراق کننده استفاده نکنید.
تكثیر : جدا کردن پا گیاه در بهار ، کاشت بذر در بهار در دمایی ۲۰ درجه سانتیگراد و کاشت قلمه در شن و ریشه دار نمودن آنها
کمبودها و بیماریها :
لکه های قهوه ای روی ساقه و زیر برگها مشاهده می گردند : عامل آن حشره آفات است سطح زیرین برگ را با پنبه آغشته به سم حشره کش نفوذی خیس و یا گیاه را هفته ای یکبار سمپاشی نموده تا علائم برطرف شود .
برگها رنگ پریده اند : نور مستقیم زیاد است گیاه به نور کافی نیاز دارد ولی اشعه مستقیم آفتاب بخصوص در ظهربه برگهای آن صدمه وارد می نماید .
نقاط زنگ مانند روی برگها مشاهده می گردد : از مواد براق کننده استفاده شده است ، برگها را با پارچه یا اسفنج مرطوب تمییز نمایید .
کپک خاکستری روی برگها مشاهده می گردد : عامل آن قارچ بوتری تیس است که خود ناشی از هوای سرد و مرطوب است گیاه را با سم قارچ کش سمپاشی نموده و به محل گرمتری منتقل نمایید .
کلیه برگهای یک شاخه سیاهرنگ شده و می پوسند : آبیاری بیش از اندازه است ، خاکهای سطحی گلدان باید در فاصله بین دو آبیاری خشک شوند .
گیاه خود را انداخته است : ریشه ها توسعه پیدا نکرده اند ، گیاه را به گلدان کوچکتری منتقل و کمپوست اطراف ریشه را کاملا نماید ، گلدان را در محل پر نورتری قرار دهید .
برگها در زمستان خشک می گردند : هوا گرم است ، گیاه را به محل خنک تری منتقل نمایید . غبار پاشی را فراموش ننمایید.
برگهای زیرین زرد می شود : نور کافی نیست گیاه را به محل پر نور تری منتقل نمایید .
برگهای جدید فاقد رشد هستند :به تغذیه مصنوعی احتیاج دارد ، اگر تغذیه بطور منظم انجام گردد ممکن است سردی هوا عامل آن باشد شرایط را بازدید و نارسایی را رفع نمایید .