بگونیا

نام علمی : Begonia rex تنوع در رنگهای زیبای این گیاه علفی در برگها لذت و آرامش خاصی می آفریند . ساقه های آن گوشتی و خزنده ،برگها به شکل قلب و یک رگبرگ اصلی برگ را به دو قسمت نا مساوی تقسیم می …

نام علمی : Begonia rex
تنوع در رنگهای زیبای این گیاه علفی در برگها لذت و آرامش خاصی می آفریند .
ساقه های آن گوشتی و خزنده ،برگها به شکل قلب و یک رگبرگ اصلی برگ را به دو قسمت نا مساوی تقسیم می نماید ،روی یک برگ انواع رنگها مشاهده می گردد استفاده از آن در سبدهای آویزان رایج می باشد . واریته های آن زیاد و به دو دسته ریشه های سطحی و غده ای تقسیم می شود .
نیازها :
نور : منطقه پر نور احتیاجات آن را برطرف می کند و جرخش گیاه برای استفاده هر چه بهتر و بیشتر نور اتاق لازم است .
دما : بهترین درجه حرارت در زمستان ۱۳درجه ودر تابستان ۱۸درجه ساتیگراد می باشد .
آبیاری : در زمستان هفته ای یکبار و در تابستان هفته ای دوبار آبیاری کافی است . سعی کنید در هنگام آبیاری سطح برگها خیس نشود .
تغذیه: هر چهارده روز یکبار با محلول غذایی طبق دستور کمبود مواد غذایی را بر طرف نمایید،در بهار و تابستان احتیاجات غذایی بیشتر است .
خاک مناسب : مخلوطی از پیت و کمپوست و شن بهترین خاک برای گیاه است .
تمیز نمودن برگها :از مواد برق کننده استفاده نکنید .
تكثیر :برگهایی با عمر متوسط را انتخاب و سطح زیرین آنها را روی ماسه شسته شده بخوابانید و مقداری ماسه نرم روی آنها را بریزید پس از مدتی برگها ریشه دار شده و گیاهان جدیدی تولید می نمایند ،تقسیم بوته با ریشه در موقع تعویض گلدان هم یکی از روشهای ازدیاد ایین گیاه است .
بیماری ها و کمبودها :
برگها خود را انداخته و گیاه در حال از بین رفتن است : باید گلدان را به محلی مملو از اکسیژن هوا منتقل نمایید .
برگها در زمستان می افتد : گلدان را به محل متری با درجه حرارت ۱۳ درجه سانتیگراد انتقال دهید .
برگها لوله می شوند و حاشیه آنها خشک و و چروکیده می باشد : گیاه تشنه است و با آبیاری شود و در صورت امکان آن را به محل سردتری با درجه حرارت کمتر از ۱۸ درجه سانتیگراد منتقل نمود .
لکه های خاکستری متمایل به قهوهای روی برگها است : عامل این بیماری هم قارچ است است گیاه را با قارج کش طبق دستور سمپاشی کنید و گلدان را به محل خشک و اکسیژن دار منتقل نمایید .