دژنرسانس ماکولا ((Age-related Macular Degeneration (AMD)

دژنرسانس ماکولا (یا به زبان عامیانه پوسیدگی سلولهای ناحیه مرکز بینایی) بیماری است که در سنین بالا اتفاق می افتد و سبب کاهش متوسط تا شدید بینایی می گردد. مرکز بینایی یا همان ماکولا …

دژنرسانس ماکولا (یا به زبان عامیانه پوسیدگی سلولهای ناحیه مرکز بینایی) بیماری است که در سنین بالا اتفاق می افتد و سبب کاهش متوسط تا شدید بینایی می گردد. مرکز بینایی یا همان ماکولا (دایره ای به قطر ۵/۱ میلیمتر در مرکز شبکیه) در واقع در کانون مجموعه عدسیهای چشم واقع گردیده است. یعنی چشم به منزله یک دوربین عکاسی تصویر دنیای بیرون را روی منطقه ماکولا فوکوس می کند و در این محل تصویر تشکیل می گردد. سپس سلولهای حساسه این ناحیه تصویر را تبدیل به امواج عصبی الکتریکی کرده و از طریق عصب بینایی به مغز ارسال می نماید.
ما بوسیله ماکولا تیز بینی می کنیم، مطالعه می کنیم، قادر به انجام اموری مانند رانندگی هستیم، و رنگها را تشخیص می دهیم. حدود ۹۰ درصد دقت بینایی ما وابسته به همین ناحیه ۵/۱ میلیمتری ماکولا می باشد و بقیه شبکیه که در مقایسه با ناحیه ماکولا سطح بسیار بیشتری را هم اشغال می کند، دید محیطی ما را تامین می نماید و سهمی در دید مرکزی ما ندارد. بنابراین اگر سلولهای ناحیه ماکولا (مرکز بینایی) به هر دلیلی آسیب ببیند، بینایی ما بشدت کاهش پیدا می کند.
بیماری دژنرسانس ماکولا (AMD)، بتدریج سلولهای حساسه ناحیه مرکز بینایی را تخریب می کند. ما هنوز بدرستی نمی دانیم چرا این بیماری ایجاد می شود، ولی بخوبی می دانیم که این بیماری در سنین بالا و بتدریج اتفاق می افتد. حدود ۵ درصد افراد بالای ۶۵ سال درجاتی از این بیماری را در چشم خود دارند. پس پروسه پیری در پیدایش این بیماری نقش اصلی را دارد. اما نکته جالب اینکه همه افراد مسن به این بیماری گرفتار نمی شوند. پس عوامل دیگری باید دخیل باشند. از جمله این عوامل می توان از نقش نور ماوراء بنفش خورشید، عوامل تغذیه ای و همچنین فاکتورهای سرشتی نام برد. تغییراتی که این بیماری در بینایی می تواند ایجاد کند بسیار متغیر و غیر قابل پیش بینی می باشد. همه افراد که این بیماری را در چشم خود دارند، ممکن است علائم بیماری را در بینایی خود نداشته باشند.