تب خونریزی دهنده کریمه کنگو

یک بیماری تب دار خونریزی دهنده منتقله به وسیله کنه در آسیا ،‌ اروپا و آفریقا می باشد . ویروس عامل بیماری از جنس نایرو ویروسها می باشد . اپیدمیولوژی : کنه ها در انتقال بیماری نقش …

یک بیماری تب دار خونریزی دهنده منتقله به وسیله کنه در آسیا ،‌ اروپا و آفریقا می باشد . ویروس عامل بیماری از جنس نایرو ویروسها می باشد .
اپیدمیولوژی : کنه ها در انتقال بیماری نقش دارند . کارکنان کشاورزی ، کشتارگاهها ، دامپزشکان ، پزشکان ، شاغلین در آزمایشگاه ها در معرض خطر محسوب می شوند .
امروزه از این بیماری به عنوان عفونت بیمارستانی نیز نام برده می شود .
کانونهای بیماری در روسیه ، بالکان ،‌ عراق ،‌ایران ،‌ پاکستان ،‌ افغانستان ، غرب چین ، خاورمیانه و آفریقای جنوبی می باشد .
بیماری CCHF میتواند به صورت تماس مستقیم یا از خون و بافت انسان آلوده به انسان منتقل شود .
بیماری در فصول گرم و اواخر فروردین تا اواخر شهریور یعنی زمانیکه کنه ها بیشترین رشد و تکثیر خود را دارند شیوع پیدا می کند .
* تظاهرات بالینی : دوره کمون معمولاً ۹-۲ روز است .
حمله بیماری ناگهانی با سردرد شدید ، تب ، ‌لرز ، درد عضلانی ( به خصوص در پشت و ساق ) ، گلودرد ، درد شکم ، تهوع ، استفراغ ، ترس از نور ، پرخونی ملتحمه می باشد .
بیمار اغلب گیج است یا حالت تهاجمی و تغییرات شدید در سلولهای خونی دارد .
مرگ بیمار به علت وخامت علائم بیماری طی روزهای ۱۴-۶ رخ می دهد . میزان کشندگی بیماری بین ۵۰-۲ درصد گزارش شده است .
در همه گیریهایی که اخیراً گزارش شده است بیماران بستری منبع مهم آلودگی کارکنان بهداشتی و درمانی بوده اند ، علاوه بر این مواردی از بیماری نزد افراد فامیل این کارکنان مشاهده شده است .
* دوره واگیری : این بیماری در بیمارستانها به شدت واگیردار است و آلودگی این مؤسسات بیشتر در اثر تماس با خون و یا ترشحات بیماران رخ میدهد .
* حساسیت و مقاومت : مصونیت بعد از بروز عفونت احتمالاً برای تمام عمر باقی می ماند .
* پیشگیری :
۱- آگاه شدن مردم نسبت به روش انتقال بیماری و محافظت شخص .
۲- اجتناب از مسافرت به مناطق کنه دار و در صورت رفتن ، پوشیدن لباسهای با رنگ روشن که پاها و دستها را کاملاً‌ می پوشاند و مصرف داروهای دافع حشرات مثل دی اتیل تولامید ( دیت ، آوتان ) .
۳- بررسی روزانه بدن و در صورت مشاهده کنه جدا کردن کنه ها از محلهایی که به بدن چسبیده اند . بطوریکه کنه له یا خرد نشود و هیچ جزئی از بدن کنه روی بدن شخص نمانده باشد .
۴- کنترل بیماران :
الف ) گزارش به مقامات رسمی بهداشتی
ب ) جداسازی بیماران : رعایت نکات بهداشتی در تماس با خون و ترشحات بیمار ضروری است .
ج ) گندزدایی همزمان خون و ترشحات بیمار با استفاده از حرارت یا مواد ضد عفونی کننده
د )‌ قرنطینه ندارد .
هـ ) مصون سازی ندارد .