رشته پلو، شام شب عید نوروز

عید نوروز از راه رسید و وقت آن است که به فکر تهیه شام شب عید باشید. از قدیم رسم بر این بود که در هر شهری غذای ویژه ای برای شب عید تدارک می دیدند و دور هم میل می کردند.

عید نوروز از راه رسید و وقت آن است که به فکر تهیه شام شب عید باشید. از قدیم رسم بر این بود که در هر شهری غذای ویژه ای برای شب عید تدارک می دیدند و دور هم میل می کردند. البته غذایی مانند سبزی پلو با ماهی، محبوبیت و شهرت بالایی داشت و در اکثر استان ها به عنوان غذای شب عید تهیه می شد با این تفاوت که در استان های مختلف از سبزی ها و ماهی های مختلفی استفاده می گردید.
متاسفانه امروزه شاهد این هستیم که رسم و رسوم های سنتی درباره عید کم کم رو به کمرنگ شدن می روند و دیگر مردم حتی از برخی از آن ها خبر ندارند. بدون اغراق رشته پلو در اکثر شهر های ایران غذای محبوب شب عید است. رشته پلو یکی از غذا های بسیار اصیل ایرانی است و شیوه طبخ نسبتا آسانی دارد. عده ای بر این باورند که اگر رشته پلو را در شب عید بخورند در سال جدید رشته کار ها در دست آن ها خواهد بود. این غذا در شهر های تهران، اراک، کرمانشاه و آذربایجان، غذایی ریشه دار به حساب می آید. البته برخی هم رشته پلو را در شب چهارشنبه سوری میل می کنند و آن را مربوط به این روز می دانند. در ادامه طرز تهیه رشته پلو را بررسی می کنیم.

مواد لازم:

برنج ایرانی ۲ پیمانه
رشته پلویی قهوه ای رنگ ۱۰۰ تا ۱۵۰ گرم
عدس ۱ پیمانه
کره حیوانی ۵۰ گرم
فیله مرغ ۳۰۰ تا ۵۰۰ گرم
زعفران آب شده ۳ قاشق غذاخوری
دارچین ۱ قاشق غذاخوری
پیاز سرخ شده ۳ قاشق غذاخوری
کشمش پلویی و خرما نصف پیمانه
نمک، فلفل و روغن به میزان لازم

مراحل پخت:

۱. برنج را شسته و در آب و نمک بخیسانید.

۲. عدس را چند ساعتی خیس کرده و سپس بپزید.

۳. کشمش ها را نیز خیس دهید.

۴. هسته خراما را جدا نمایید

۵. پیاز را سرخ و فیله مرغ را به صورت نواری خرد کنید.

۶. آن را با نمک، فلفل و زردچوبه مزه دار نمایید، سپس در کره و روغن تفت دهید.

۷. بعد از آن که سرخ شد، پیاز، کشمش و خرما را در داخلش کمی تفت دهید و همه مواد را آماده کنید.

۸. برنج را آبکش کنید و درحین آبکش شدن برنج، هنگامی که نیم پز شده است رشته پلویی و عدس را داخل آب برنج بریزید تا با یکدیگر به خوب مخلوط و پخته شوند.

۹. در ظرفی که می خواهید برنج را دم کنید، مقداری روغن بریزید و ته آن را با سی زمینی یا هر نوع ته دیگ دیگری که دوست دارید پر کنید.

۱۰. برنج را با کفگیر در قابلمه بریزید و بین آن دارچین نیز بریزید و روی حرارت قرار دهید تا دم بکشد.

۱۱. بعد از دم کشیدن برنج مقداری از آن را به زعفران آغشته کنید و پس از ریختن در ظرف، با مرغ کشمش و خرما آن را تزیین کنید.