آلبالو پلو

شیرازی ها غذا های متنوع و بسیار خوش طعم دارند که از جمله آن ها می توان به انواع پلو ها همچون شیرازی پلو، کلم پلو، شکر پلو، رب پلو، قنبر پلو و ... و دوپیازه، حلیم بادنجان و انواع آش همچون آش ماست، آش سبزی و ... اشاره کرد.

شیرازی ها غذا های متنوع و بسیار خوش طعم دارند که از جمله مشهورترین آن ها می توان به انواع پلو ها همچون شیرازی پلو، کلم پلو، شکر پلو، رب پلو، قنبر پلو و ... و دوپیازه، حلیم بادنجان و انواع آش همچون آش ماست، آش سبزی و ... اشاره کرد.
برترین ها: شیرازی ها غذاهای متنوع و بسیار خوش طعم دارند که از جمله مشهورترین آنها می توان به انواع پلوها همچون شیرازی پلو، کلم پلو، شکر پلو، رب پلو، قنبر پلو و ... و دوپیازه، حلیم بادنجان و انواع آش همچون آش ماست، آش سبزی و ... اشاره کرد.
آلبالوپلو یکی از غذاهای شیرازی هاست. برای آشنایی با روش تهیه و پخت این غذا با ما همراه باشید.

مواد لازم

4 پیمانه برنج
یک کیلوگرم آلبالو
یک کیلوگرم شکر
یک عدد سینه مرغ
چند عدد چوب دارچین
2 عدد برگ بو
3 قاشق سوپ خوری زعفران دم کرده
یک پیمانه کره
یک پیمانه روغن
به میزان لازم نمک
خلال پسته و بادام

برنج را با مقداری نمک چند ساعت قبل خیس می کنیم، کلم ها را پوست کنده و به صورت خلال خرد و با نمک و فلفل و زرد چوبه سرخ می کنیم و در حین سرخ شدن دو قاشق آبلیمو به آن اضافه می کنیم. سبزی را پس از اینکه تمیز کردیم شسته و خوب خرد می کنیم برنج را با نصف قاشق مربا خوری زرد چوبه می جوشانیم،آبکش می کنیم، سبزی و کلم سرخ شده را در صافی با برنج مخلوط می کنیم و در قابلمه می ریزیم و دم می کنیم. طرز تهیه کوفته ریزه: پیاز را روی گوشت چرخ کرده رنده می کنیم. آرد نخودچی، نمک،فلفل و زرد چوبه را اضافه می کنیم و خوب ورز می دهیم.و آنها را به صورت کوفته ریزه در می آوریم و سرخ می کنیم.. پیاز را هم خرد و سرخ می کنیم. کوفته ها را وسط پلو می گذاریم تا همراه پلو دم بکشد.وقتی پلو دم کشید آن را در دیس می کشیم و با پیاز سرخ شده تزیین می کنیم.

طرز تهیه

1. برنج را با آب بشویید و با نمک برای چند ساعت خیس کنید.

2. هسته های آلبالو را جدا کنید، آلبالو ها را در ظرفی لعابی یا شیشه ای بریزید، روی آنها شکر بپاشید و به مدت 2 ساعت بگذارید بماند. سپس آنها را داخل قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. پس از جوش آمدن به مدت 6 ساعت یا یک شب تا صبح بگذارید بماند.

3. پس از این زمان، آلبالوها را 10 دقیقه بجوشانید. سپس از صافی عبور دهید و شربت آن را جدا کنید. شربت را روی حرارت ملایم قرار دهید تا قوام بیاید.

4. مرغ را نیز با مقداری آب و به همراه نمک، دارچین و برگ بو بپزید. در اواخر پخت مقداری از زعفران دم کرده را به آن اضافه کنید.

5. برنج را آبکش کنید. پس از آبکش کردن برنج، روغن را کف قابلمه بریزید، برای ته دیگ نان بگذارید و مقداری برنج در آن بریزید و بعد روی برنج آلبالو بریزید. همین مراحل را تا انتها تکرار کنید به طوری که لایه آخر برنج سفید باشد. روغن بریزید و دم کنی بگذارید تا برنج دم بکشد.

6. آلبالوپلو را با مرغ پخته و سرخ کرده و خلال پسته و بادام تزیین و سرو کنید.