چرا نماز مسافر شکسته است و روزه نمی تواند بگیرد؟

علت شکسته خواندن نماز و واجب نبودن روزه در حال مسافرت تصریح آیات قرآن است

(وَإِذَا ضَرَبْتُمْ فِی الاَْرْضِ فَلَیْسَ عَلَیْکُمْ جُنَاحٌ أَن تَقْصُرُواْ مِنَ الصَّلَوهِٔ...)[1]; و هنگامی که سفر کنید، گناهی بر شما نیست که نماز را کوتاه کنید.
در ادامه آیه آمده است: اگر از فتنه و خطر کافران بترسید، لیکن با توجه به روایات، فقها حکم عموم برداشت کرده اند.[2]
کسی که مسافر است باید نماز ظهر و عصر و عشا را با هشت شرط شکسته بخواند.[3] پس بر مسافری که هشت شرط ذکر شده در توضیح المسائل را داشته باشد واجب است نماز را شکسته بخواند.
و درباره عدم وجوب روزه در سفر، قرآن کریم در سوره بقره آیه 185 می فرماید: (وَمَن کَانَ مَرِیضًا أَوْ عَلَی سَفَر فَعِدَّهٌٔ مِّنْ أَیَّام أُخَرَ یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَلاَ یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ...); و آن کس که بیمار یا در سفر است، روزهای دیگری را به جای آن، روزه بگیرد، خداوند را حتی شما را می خواهد نه زحمت شما را.[4]
امام صادق(علیه السلام) از رسول اکرم(صلی الله علیه وآله) نقل می کند: افطار در سفر و نماز شکسته از هدایای الهی است. کسی که توجه به آن نکند هدیه الهی را رد کرده است.
مرحوم علامه طباطبائی روایتی نقل می کند که خلاصه و مضمون آن این است: حکم شکسته خواندن نماز، تصدق و ارفاقی از سوی خداوند متعال به مسلمانان است و امّا این که واجب است نماز به صورت شکسته خوانده شود، برای این است که قبول تصدق خداوند منان واجب است.[52] طبق بیان فوق، شاید یکی از فلسفه های عدم وجوب روزه در سفر و شکسته بودن نماز همان مسئله تخفیف در تکلیف باشد.
[1]. نساء، آیه101.
[2]. برای مطالعه بیشتر ر.ک: تفسیر المیزان; مجمع البیان و تفسیر نمونه در ذیل آیه.
[3]. توضیح المسائل مراجع، ج1، ص708.
[4]. همان، وسائل الشیعه، ج5، ص540.
[5]. المیزان، ج5، ص68.

http://salat.ir