نشانه ها و روش درمان سرطان پروستات

از میان نشانه های سرطان پروستات می توان به اختلال در دفع ادرار، تکرر ادرار، جریان ضعیف ادرار و همچنین بیدار شدن از خواب شبانه برای دفع ادرار اشاره کرد.

غده پروستات در قسمت زیرین مثانه به گونه ای قرار گرفته است که مجرای ادرار از میان آن می گذرد.
سرطان پروستات یکی از پنج سرطان شایع در میان مردان ایرانی است که با بالا رفتن سن احتمال ابتلا به آن افزایش می یابد. متأسفانه در بسیاری از موارد، مبتلایان نشانه یا تغییر حالتی را احساس نمی کنند و پزشک تنها با مشاهده نتیجه آزمایش و انجام معاینه بالینی به آن مشکوک می شود.
البته گاهی هم بیمار با علائمی که بی شباهت به بزرگی غده پروستات نیست مواجه می شود. از میان این نشانه ها می توان به اختلال در دفع ادرار، تکرر ادرار، جریان ضعیف ادرار و همچنین بیدار شدن از خواب شبانه برای دفع ادرار اشاره کرد.
از دیگر علائم بالینی این بیماری وجود خون در ادرار یا مایع منی است. امروزه برای تشخیص سرطان پروستات در مراحل اولیه از تست غربالگری اندازه گیری سطح PSA خون استفاده می شود. PSA آنتی ژن مخصوص پروستات است که در صورت بالا بودن سطح آن در خون می تواند زنگ خطر ابتلا به بیماری محسوب شود. راه دیگر تشخیص بیماری، معاینه پروستات از طریق مقعد است. در صورت بالا بودن سطح PSA خون یا وجود یافته غیرطبیعی در معاینه پروستات، برای تشخیص قطعی سرطان از غده پروستات نمونه برداری سوزنی انجام می شود؛ اما در مورد درمان باید بدانید که درمان این سرطان با درنظر گرفتن سن بیمار و پیشرفت بیماری متفاوت است.
دکتر عباس بصیری
رئیس انجمن اورولوژی ایران