فاموتیدین، عوارض و موارد مصرف

فاموتیدین را می توان با یا بدون غذا با شکم خالی مصرف کرد. درمان با فاموتیدین معمولاً حدود 8 هفته ادامه می یابد.

فاموتیدین برای مهار تشرح اسیدمعده برای پیشگیری و درمان زخم های معده و دوازدهه و نیز بیماری پس زنش معده ـ مری تجویز می شود. فاموتیدین یک مسدودکننده گیرنده H2 (هیستامینی نوع دو) است .


چگونگی مصرف فاموتیدین

فاموتیدین را می توان با یا بدون غذا با شکم خالی مصرف کرد. معمولاً روزی یک یا دو نوبت تجویز می شود. مقدار تجویزی بسته به شکل های دارویی (که قدرت های متفاوتی دارند) و علت مصرف فرق می کند. هیچگاه بیشتر از مقدار تجویز شده مصرف نکنید. درمان با فاموتیدین معمولاً حدود 8 هفته ادامه می یابد، اگرچه علایم شما ممکن است پس از یک یا دو هفته رفع شود. حتی در صورت احساس بهبودی نیز مصرف دارو را ادامه دهید.

در هفته اول یا دوم اگر بازهم احساس درد داشتید، می توانید از آنتی اسیدها استفاده کنید، البته مشروط به اینکه حداقل یک ساعت بین نوبت دارویی و مصرف آنتی اسید فاصله باشد. اگر دردتان مجدداً عود کرد پزشکتان را مطلع سازید. از دستورات پزشکتان به دقت پیروی کنید. اگر یک نوبت را فراموش کردید، به مجردی که به یاد آوردید مصرفش کنید. اگر تقریباً موقع نوبت بعدی فرا رسیده است ، نوبت فراموش شده را رها کرده به برنامه دارویی معمولتان بازگردید. مقدار دارو را دوبرابر نکنید.


هشدارها و عوارض جانبی فاموتیدین

در صورت بروز هر یک از علایم زیر فاموتیدین را قطع کرده ، با پزشکتان تماس بگیرید:

- بثورات جلدی .

- خس خس سینه .

- تنگی نفس .

- احساس فشار در قفسه سینه .

- گیجی .

- ضربان قلب تند یا کند.

- گلودرد.

- کبودی یا خونریزی غیرعادی .

علایم زیر هم ممکن است رخ دهند، ولی فقط در صورت ایجاد مشکل باید گزارش شوند:

- یبوست .

- اسهال .

- سرگیجه .

- خواب آلودگی .

- تهوع یا استفراغ .

- کاهش میل جنسی یا تورم پستان ها.


موارد احتیاط برای مصرف فاموتیدین

در صورت وجود هریک از موارد زیر پیش از مصرف فاموتیدین ، پزشکتان را مطلع سازید:

- حساسیت به رانیتیدین ، سایمتیدین ، فاموتیدین ، یا نیزاتیدین .

- بارداری یا شیردهی .

- مصرف داروهای دیگر، به ویژه کتوکونازول (یک داروی ضد قارچ )، داروهای ضد دیابت (داروهایی که قند خون را پایین می آورند)، ضد انعقادهای خوراکی (رقیق کننده های خون )، داروهای قلبی یا پرفشاری خون (نیفدیپین ، متوپرولول ، پروکاینامید)، فنی توئین (یک داروی ضد صرع )، یا الکل .

- سابقه یا ابتلا به بیماری کبدی یا کلیوی .


هنگام مصرف فاموتیدین توصیه می شود

- به طور منظم به پزشکتان مراجعه کنید تا بتواند بهبودتان را زیر نظر داشته باشد.

- از پزشکتان در مورد خوراکی هایی که باید در برنامه غذایی تان محدود شود راهنمایی بخواهید. مثلاً نوشابه های گازدار، قهوه ، آسپیرین و محصولات تهیه شده از مرکبات ممکن است برای معده شما مضر باشند.

- فاموتیدین ممکن است با آزمون های پوستی یا آزمون های اندازه گیری اسید معده تداخل ایجاد کند. دراین مورد با پزشکتان مشورت کنید.

- فاموتیدین را دور از دسترس کودکان و دور از گرما، نور مستقیم ، و حرارت ، مرطوب نگه دارید (در این شرایط فاموتیدین فاسد می شود).

- فاموتیدین تاریخ مصرف گذشته را دور از دسترس کودکان در توالت بریزید.


هنگام مصرف فاموتیدین نباید

- الکل بنوشید.

- سیگار بکشید. سیگار تأثیر این دارو را کاهش می دهد. سیگار را ترک کنید یا حداقل بعد از آخرین نوبت مصرف فاموتیدین تا پایان روز سیگار نکشید.