آیا مردان کمتر تحت تاثیر خمیازه دیگران هستند؟

خمیازه یک بازتاب است و شما نمی توانید به راحتی آن را متوقف کنید. این رفتار علامتی از تغییر حالت میان هوشیاری و خواب آلودگی، و برعکس است. به اعتقاد او خمیازه کشیدن هیچ ارتباطی با کسب اکسیژن بیشتر برای فرد ندارد.

آیا خمیازه کشیدن مسری است؟

خمیازه کشیدن مسری است. مدتهای زیادی است که سرایت خمیازه را مرتبط با تلقین می دانند احتمال اینکه پس از خمیازه یک فرد آشنا شما هم خمیازه بکشید بیشتر است تا در مقایسه با یک فرد غریبه. اما هم اکنون محققان در پیزای ایتالیا گام را فراتر نهاده اند. آنها به مدت ۵ سال به صورت پنهانی خمیازه های واقعی را ثبت کردند ( که دانشمندان خود آن را مشاهدات طبیعی در باره انسانها نامیده اند)

در مجله رویال ساینس اپن ساینس (Royal Society Open Science), منتشر شد که از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ آنها تعداد خمیازه های افراد هدف خود را ثبت کردند که خود این افراد از این موضوع بی اطلاع بودند. خمیازه های آنها و پاسخ آنها به خمیازه افراد نزدیک در بازه زمانی ۳ دقیقه ثبت شد. درمیان بیش از ۴۰۰۰ خمیازه ثبت شده زنان ( آنها در ۵۵% درصد موارد این کار را انجام می دادند) در مقایسه با مردان بیشتر مستعد خمیازه مسری بودند( آنها در ۴۰% درصد موارد به خمیازه افراد دیگر پاسخ می دادند)

با توجه به موارد گفته شده در بالا محققان ۱.۴۶۱ خمیازه مسری را ثبت کردند و متوجه شدند احتمال وقوع آنها بین افرادیکه با یکدیگر رابطه اجتماعی نزدیک دارند بیشتر است اما کشف تفاوت جنسیتها در پاسخ به خمیازه مورد جدیدی بود. محققان این امر را نه تنها مرتبط با تواناییهای احساس همدردی زنان در مقایسه با مردان می دانند بلکه تا اینجا پیش رفتند که مطرح کنند پوشاندن صورت زنان توانایی آنها در پاسخ به خمیازه افراد آشنای نزدیک را مختل می کند.

واقعیت توانایی زنان در فعالیتهای اجتماعی در ارتباط با تبادل احساست رودرو موجب ایجاد حساسیت و تبعات منفی از جمله پوشاندن اجباری حالت چهره آنان شد. ( افراد مبتلا به اختلالات روانی با درصد کمتری در پاسخ به خمیازه افراد دگیر خمیازه می کشند)