طول عمرتان را افزایش دهید

مطالعات نشان می دهند که دویدن به طور منظم و روزانه، طول عمر مردان را به میزان ۶.۲ سال و زنان را ۵.۶ سال افزایش می دهد.برای برخورداری از حداکثر فواید دویدن، ۱ تا ۲.۵ ساعت در هفته با سرعت کم یا متوسط بدوید.

فواید دویدن برای سلامتی

در این مطالعه که در سال ۱۹۷۶ آغاز شد، ۲۰۰۰۰ مرد و زن ۲۰ تا ۹۳ ساله مورد بررسی قرار گرفتند. این تحقیق گسترده شامل بررسی بیماری های قلبی، بیماری های ریوی، دمانس (زوال عقل)، صرع، نارسایی قلبی و ایست تنفسی در خواب (آپنه) بود.همچنین ارتباط بین طول عمر و ورزش های مختلف مورد مطالعه قرارگرفت. محققان میزان مرگ و میر ۱۱۱۶ مرد دونده و ۷۶۲ زن دونده را با افرادی که این ورزش را انجام نمی دادند، مقایسه نمودند. مدت زمان دویدن در هفته و همچنین سرعت (آرام، متوسط و سریع)، فاکتورهای اصلی در نظر گرفته شدند.

اطلاعات ۴ بار و در بین سال های ۱۹۷۶ تا ۱۹۷۸، ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۳، ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴ و ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ جمع آوری گردید. در طی ۳۵ سال مطالعه و پیگیری، ۱۲۲ مورد مرگ در بین افراد دونده و ۱۰۱۵۸ مورد مرگ در بین افرادی که نمی دویدند، ثبت شد.محققان این طور نتیجه گرفتند که، دویدن خطر مرگ و میر را در زنان و مردان به میزان ۴۴ درصد کاهش می دهد و موجب افزایش طول عمر به میزان ۶.۲ سال در مردان و ۵.۶ سال در زنان می شود.

دویدن به مدت ۱ تا ۲.۵ ساعت در هفته با سرعت کم یا متوسط و در طی ۲ تا ۳ جلسه، بیشترین اثر مثبت را به دنبال خواهد داشت.نکته جالب این بود که میزان مرگ و میر در بین کسانی که به میزان متوسط، فعالیتی مثل دویدن داشتند، کمتر از کسانی بود که فعالیت بدنی نداشتند و یا اینکه ورزش و فعالیت بسیار سنگین داشتد.


دویدن اثرات سودمندی بر سلامتی دارد، شامل:

- بهبود دریافت اکسیژن.

- کاهش فشارخون.

- افزایش حساسیت انسولین.

- بهبود فعالیت قلب.

- افزایش تراکم استخوان.

- کاهش تجمع پلاکت ها.

- کاهش خطر ایجاد لخته.

- کاهش التهاب.

- پیشگیری از چاقی.

- بهبود عملکرد ایمنی.

- بهبود سطح چربی های خون (افزایش کلسترول خوب یا HDL و کاهش تری گلیسریدهای خون).

- بهبود فعالیت های فیزیولوژیک بدن.

- بهبود روابط اجتماعی و ارتقای سلامت روانی.