میگرن

عبارتست از یک نوع سردرد شدید و ناتوان کننده معمولاً در یک طرف سر ، که به همراه آن علائم دیگری مثل تهوع ، استفراغ و مشکلات بینایی وجود دارند . حمله این سردرد می تواند ۲ ساعت تا ۷۲ …

عبارتست از یک نوع سردرد شدید و ناتوان کننده معمولاً در یک طرف سر ، که به همراه آن علائم دیگری مثل تهوع ، استفراغ و مشکلات بینایی وجود دارند . حمله این سردرد می تواند ۲ ساعت تا ۷۲ ساعت طول بکشد . حملات میگرن در بعضی از افراد ممکن است بطور هفتگی رخ دهد ،‌ در حالیکه در بعضی دیگر ممکن است حتی یکبار در سال نیز رخ ندهد . میگرن هر دو جنس را تحت تأثیر قرار می دهد ، اما در زنان شایعتر است ( تقریباً دو برابر مردان ) . بتدریج با افزایش سن میزان حملات نیز کاهش می یابد اگر چه گاهی ممکن است تا سنین ۸۰-۷۰ سالگی نیز ادامه یابد .
ـ علائم شایع : میگرن به دو صورت دیده شده است که البته تفاوت مختصری از نظر علائم با یکدیگر دارند .
کلاسیک
غیرکلاسیک ( معمولی )‌
علائم حمله کلاسیک میگرن به ترتیب زیر ظاهر می شوند :
پیش درآمد حمله سردرد ممکن است بصورت مشکلات بینایی ، شنوایی یا بویایی باشد . شایعترین علامت عبارت است از تاری دید و بدنبال آن دیدن نقاط نورانی و الگوهای زیگزاگ نورانی . مشکلات بینایی ممکن است چندین دقیقه یا حتی چندین ساعت طول بکشند ، اما با آغاز سردرد ناپدید می شوند . درد مبهم و آزاردهنده در شقیقه که به تمام نیمه سر در همان طرف گسترش می یابد . درد تدریجاً شدید و ضربان دار می شود .
در نوع غیرکلاسیک علائم فوق ( مشکلات بینایی ) ممکن است وجود نداشته باشند یا اینکه ممکن است علائم دیگری وجود داشته باشند . بعضی از افراد دچار رنگ پریدگی ، قرمزی چشم ها و آبریزش از بینی یا اشک ریزش از چشم ها می شوند .
ـ علل :
مشکلات عاطفی ( احتمالاً شایعترین علت )
عادت ماهیانه
مصرف قرص های ضدحاملگی
خستگی
خوردن بعضی از غذاها ( مانند پنیر )
فراموش نمودن وعده غذایی ( بخصوص در کودکان )
سیگار کشیدن
نوشیدن الکل
مصرف بعضی از داروها
کمبود خواب و در بعضی از افراد خوابیدن زیاد
استرس
ـ پیشگیری :
حتی المقدور میزان استرس را در زندگی کم کنید .
مصرف بعضی ازداروها می تواند در بعضی از افراد از بروز حملات جلوگیری کند .
از عوامل آغاز کننده حملات سردرد دوری نمائید .
ـ تشخیص :
معمولاً نیاز به آزمایشات تشخیصی نیست ، اما ممکن است آزمایش خون یا سی تی اسکن برای رد سایر بیماریها انجام گیرد .
ـ درمان : اگر چه درمان قطعی برای میگرن وجود ندارد می توان حملات میگرن را کاملاً تحت کنترل قرار داد . در حال حاضر طیف وسیعی از داروها در اختیار هستند که می توانند کاملاً مفید واقع شوند . لیکن باید توجه داست که میگرن وضعیت کاملاً پیچیده ای ایست ودارویی که برای یک بیمار مؤثر است ممکن است برای دیگری بی تأثیر باشد .
ـ غیرداروئی :
به هنگام بروز اولین نشانه های حمله میگرنی روی سرخود یک پارچه سرد یا کیسه یخ بگذارید ، یا به صورت خود آب خنک بزنید . چندین ساعت در یک اتاق تاریک و آرام دراز بکشید . در صورت امکان بخوابید . صدا ، نور و بوها را به حداقل برسانید . از مطالعه خودداری کنید .
ـ دارویی :
اصولاً هیچ داروی خاصی نسبت به دیگر داروها ارجحیت ندارد . اثر قطعی از هیچ کدام از آنها مورد انتظار نیست . انواع مسکن ها ، آنتی هسیتامین ها ، داروهای ضداستفراغ ، تنگ کننده عروق و ... در میگرن استفاده می شوند .
ـ توصیه ها :
به هنگام بروز حملات استراحت کنید و از فعالیتهایی که نیاز به تمرکز دارند اجتناب کنید .
گاهی حملات در اثر خوردن یک ماده غذایی خاص مثل پنیر یا شکلات آغاز می شوند ، سعی کنید این مواد غذایی را بخاطر بسپارید و از خوردن آنها خودداری کنید .