توصیه های یک کارآفرین موفق

دنیل لوبتسکی موسس و مدیرعامل شرکت کایند، تولید کننده‌ی انواع اسنک است. در این مطلب با درسهایی که او در مسیر کارآفرینی خود آموخته است بیش‌تر آشنا شویم.

مردم فراموش می کنند که کار را با چه سرعتی انجام دادیم، اما کیفیت در یادها می ماند.نیوتن، هوارد

هیچ چیز را فدای کیفیت نکنید.

دنیل لوبتسکی موسس و مدیرعامل شرکت کایند، تولید کننده‌ی انواع اسنک است. علاوه بر این، لوبتسکی در فعالیت‌های اجتماعی و خیریه مانند: تأسیس موسساتی در زمینه تغذیه سالم و رفتار مسالمت آمیز نیز مشارکت داشته است. اگر چه دنیل‌لوبتسکی کارآفرین موفقی است اما او نیز در زندگی حرفه‌ای خود اشتباهاتی داشته است. در این گفتگو با درسهایی که او در مسیر کارآفرینی خود آموخته است بیش‌تر آشنا شویم.

اگر دانسته های امروز خود را داشتید، در ابتدای کسب‌و‌کار خود چگونه عمل می‌کردید ؟

"برای من کیفیت از هر چیزی مهم‌تر است. درابتدای فعالیتم، شرکتی به نام پیس ‌ورک تاسیس نمودم که محصولات نساجی با برند مدیتاریا تولید می‌کرد. استقبال اولیه از محصولات این شرکت آن قدر خوب بود که تصمیم گرفتم کمیت محصول خود را متناسب با تقاضای زیاد افزایش دهیم. نتیجه این شد که به سرعت تولید خود را افزایش دادیم و حتی اقدام به تولید محصولات مشابه نیز کردیم. در حقیقت ما کیفیت را فدای کمیت کردیم. به تدریج، شهرت خود را از دست دادیم و این امر میزان فروش ما را به شدت تحت الشعاع قرار داد.

این تجربه درس بزرگی برای من بود که در مورد شرکت کایند که تولید کننده‌ی غذاهای طبیعی از مواد اولیه‌ی طبیعی است، به طور جدی مورد توجه قرار دادم. در این شرکت، یک نفر را استخدام کردیم که صرفأ بر کیفیت محصولات ما نظارت داشته باشد. ملاک‌های کیفی را برای خودمان تعریف کردیم تا بتوانیم از رضایت‌مندی مشتریان از این محصول اطمینان حاصل کنیم. هم‌چنین، تمامی انواع محصولات خود را تست می‌کنیم تامطمئن شویم این استانداردها درآنها رعایت شده است. اگر تجربه‌ی امروز را آن زمان داشتم، در شرکت پیس ورکس یک مسئول کنترل کیفی استخدام می‌کردم.

اگر آن زمان این دانش و تجربه را داشتید چه اتفاقی می‌افتاد؟

" می‌توانم بگویم اگر آن زمان این نکته مهم را به کار می‌بستم، برند ‌مدیا‌ریا شکست نمی‌خورد. شرکت کایند در حوزه‌ی تولید اسنک سالم، یک برند پیشرو محسوب می‌شود. این موفقیت تنها به این دلیل است که ما در کایند به کسب و حفظ بالاترین کیفیت متعهد هستیم.
تلاش ما این است که به افزایش موقتی تقاضا عکس العمل نشان ندهیم. اعتقاد ما این است که برند یک تعهد است و یک برند خوب پایبندی به آن تعهد است. "

این تجربه چه درسی برای کارآفرینان جوان می‌تواند داشته باشد؟

"کار آفرینان جوان ممکن است در چنین موقعیتی قرار بگیرند، اما باید توجه داشته باشند که افزایش موقتی تقاضا نباید باعث شود که آنها کیفیت محصولات و یا خدمات خود را فدای کمیت آنها نمایند.میزان شناخت برند،فروش، و سودآوری آنها در بلند مدت با کیفیت محصولات و خدمات آنها مرتبط است. سعی کنید بیش از هر چیز به کیفیت توجه کنید و اطمینان حاصل کنید که تصمیمات شما با تعهد برندتان هم سو باشند، تا به موفقیت پایدار دست یابید.

ما در شرکت کایند به فلسفه "و" و نه به فلسفه‌ی "یا" اعتقاد داریم. هدف ما این است که محصولی سالم و خوشمزه، مناسب و مقوی، و به صرفه و مفید تولید کنیم. "

آیا نکته‌ای وجود دارد که امروز می‌دانید و آن زمان نمی‌دانستید، امااز این بابت خوشحالید؟

"شروع یک کسب و کار و مواجه با چالش‌های مربوط به آن بسیار جذاب است. خوشحالم که آن زمان نمی‌دانستم این چالش‌ها چه اندازه می‌تواند دشوار باشد. برنامه ریزی چندان دشوار نیست اما دشواریهایی که در مرحله‌ی اجرا رخ می‌دهند بسیار چالش برانگیز هستند.

تک تک تصمیماتی که در مراحل ابتدایی می‌گیرید در موفقیت آینده‌ی کسب و کار شما موثرند. این دشواریها گاهی اوقات افراد را از ادامه‌ی کار منصرف می‌کند."

نکته پایانی: تلاش برای ارائه‌ی محصولات و خدمات نوآورانه بسیار جذاب است. علاوه بر این، تلاش کنید تا جهان را به محلی بهتر و زیباتر برای زندگی تبدیل کنید. مسئولیت مدیران و صاحبان کسب و کارها این است که جهان بهتر و باکیفیت‌تری برای مردم ایجاد کنند زیرا امکانات و ابزارهای این کار را در اختیار دارند. البته توجه داشته‌باشیم که کیفیت واژه رایج و آشنایی است که از مفهوم و نحوه کاربرد آن تفاسیر گوناگونی به عمل آمده است. اما وجه مشترک همه تعاریف (سازگاری کالا یا خدمات با نیازها و انتظارات مشتریان) است. به عبارت دیگر کیفیت وقتی بدست می آید که تولید یا خدمت, انتظارت مشتری را برآورده سازد.