رضا، محرم اسرار ما

ما ایرانی‌ها اخلاق ویژه خود را داریم و این اخلاق بویژه در مناسبات ما با بیگانگان نمود خاصی دارد. از جمله خصوصیات ما، عزت نفس‌مان است که خود یکی از عوامل ظهور انقلاب اسلامی و روحیه استعمارستیزی نزد ماست.

ما ایرانی‌ها اخلاق ویژه خود را داریم و این اخلاق بویژه در مناسبات ما با بیگانگان نمود خاصی دارد. از جمله خصوصیات ما، عزت نفس‌مان است که خود یکی از عوامل ظهور انقلاب اسلامی و روحیه استعمارستیزی نزد ماست.

همین روحیه موجب شده اسلام نزد ایرانی ها رنگ و بوی خاص به خود را بگیرد و برخی از ارزش های اسلامی که نزد دیگر مسلمانان کمتر مورد توجه قرار گرفته، نزد مسلمانان ایرانی، بها داده شود.

برای مثال، عزت نفس ما باعث می شود که از بیان نیازهای خود به هر فردی خودداری کنیم و آن را کسر شأن خود بدانیم. از همین رو تملق و چاپلوسی بویژه از کسانی که در جایگاه قدرت نشستند، در فرهنگ ما با تعابیر منفی، طرد و مضحکه می شود.

(هرچند افرادی نیز در میان ما یافت می شوند که متاسفانه به خلاف سنت های صحیح دینی و ملی تملق و چاپلوسی را به عادت همیشگی و پله ترقی های دنیوی خود مبدل کرده اند.)

چنین مرام های اخلاقی در بین آموزه های اسلامی نیز موجود است. براساس تعالیم اهل بیت(ع)، مسلمان واقعی تا جای ممکن از بیان نیازهای خود نزد هر فردی غیر از خداوند ابا می کند و شأن خود را محفوظ می دارد. او سعی می کند با تلاش و کوشش خود و توکل به خداوند حاجاتش را برطرف کند.

مسلمانان ایران از چنین الگویی تبعیت می کنند. آنها به جای بیان نیازهای خود نزد اصحاب ثروت و قدرت، به حرم شریف و پاک یگانه امام معصومی که در خاک ایران مدفون است، پناه می برند.

مسلمانان ایران نه فقط در روز میلاد و شهادت آن حضرت، بلکه در دیگر مناسبات مربوط به هریک از ائمه نیز حضور پرشوری در حرم امام هشتم را به نمایش می گذارند، با حضرت درددل می کنند و حاجات خود را در جوار حرم مطهر ایشان، از خداوند طلب می کنند.

از این رو امام رضا (ع) پناهگاه و محرم دل های ماست. او خودی تر از هر کسی نزد ماست. ما او را محرم اسرار خود می دانیم. نزد او می رویم تا شاید خداوند به واسطه آبروی او و خاندان پاکش، گره از حاجات ما بگشاید و در غیر این صورت نیز ما چیزی از دست نداده ایم.

ما بهترین دوست خود را زیارت کرده ایم و از حضور معنوی اش بهره برده ایم. ما راضی و خشنود هستیم، مشروط به زیارت «رضا»(ع).

حسین برید