نورمناسب برای دید بهتر

نور خوب و مناسب کارآئی و سلامت بینایی را تضمین می کند اگر شرایط روشنایی مناسب نباشد دستگاه بینائی تحت فشار قرار گرفته و احتمال آسیب دیدن چشم ها وجود دارد . برای داشتن یک دید خوب …

نور خوب و مناسب کارآئی و سلامت بینایی را تضمین می کند اگر شرایط روشنایی مناسب نباشد دستگاه بینائی تحت فشار قرار گرفته و احتمال آسیب دیدن چشم ها وجود دارد .
برای داشتن یک دید خوب و مناسب و هم چنین محافظت از چشم ها ؛
باید موارد زیر در مورد روشنائی مدنظر قرار گیرد :
۱ - نور به اندازه کافی باشد :
نور باید به اندازه ای باشد که چشم بدون تحمل کوچکترین فشار جسم و جزئیات اطراف آنرا ببیند و تشخیص دهد. مقدار نور معادل ۱۵ تا ۲۰ فوت - شمع ( هر فوت - شمع معادل ۷۶/۱۰ لوکس است ) به عنوان حداقل پایه نوری جهت بینائی در نظر گرفته می شود .
۲ - نحوه توزیع و پخش نور :
نور باید بطور یکنواخت پخش شود و برای همه سطح ، شدت یکسان داشته باشد که اگر غیر از این باشد بر چشم فشار آورده و در میدان بینائی تأثیر نامطلوب دارد . از این رو از عواملی که باعث ایجاد سایه در مسیر نور می شوند باید اجتناب کرد .
۳ - در معرض مستقیم منبع نور خیره کننده نباید قرار گرفت :
بعنوان مثال می توان از روشنائی چراغ خودروها در هنگام شب نام برد ، که بعلت تفاوت خیلی شدید در روشنائی باعث مزاحمت و آزار چشم می شود و در صورتی که همین نور در روز مشکلی ایجاد نمی کند زیرا در روز تفاوت خیلی شدیدی در روشنائی اطراف وحاصل از منبع نور وجود ندارد . یک نوع نور خیره کننده دیگر نیز وجود دارد که حاصل از بازتاب منبع نور می باشد مانند نور حاصل از لوازم خانگی براق شده و یا تابلوهای براق که باز هم باعث آسیب به چشم می شود .
۴ - عدم وجود سایه :
سایه شدید و زیاد ناراحت کننده می باشد . سایه نیز مانند خیرگی حاصل از نور باعث ایجاد توهم بینائی و آسیب به چشم می شود .
۵ - شدت نور باید ثابت باشد :
منبع نور نباید سوسو بزند و باید یک نور ثابت داشته باشد .
۶- رنگ نور :
تا هنگامی که شدت نور به اندازه کافی باشد رنگ آن چندان مهم نیست و مانند نور طبیعی بر چشم اثر آرام بخش دارد . اما به هر حال نورهای مصنوعی باید هر چه بیشتر همانند نور روز باشند .
۷ - چگونگی زمینه و اطراف شیئی :
هنگامی که یک شیئی تیره و سیاه در زمینه ای تیره قرار داده شود تشخیص و شناسائی آن دشوار است و در این حالت نور زیادی لازم است . برای پرهیز از این موارد و استفاده بهتر و بیشتر از قدرت بینائی خود ، رنگ اطاق و اجسام بسیار اهمیت دارد . مثلاً سقف اطاق باید ضریب بازتاب ۸۰٪ داشته باشد ، دیوارها ۶۰-۵۰٪ ضریب بازتاب داشته باشند و تزئینات و اشیاء داخل ساختمان در حد ۴۰-۳۰٪ بازتاب داشته باشند باید توجه داشت که کف اتاقها نباید بازتاب زیاد داشته باشد و در حد ۱۵-۱۰٪ کافی است .