کفاشی سلامت

آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که دوزندگان کفش‌هایی که ما با هزار و یک وسواس انتخابشان می‌کنیم با چه آسیب‌های شغلی مواجه‌اند؟

آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که دوزندگان کفش‌هایی که ما با هزار و یک وسواس انتخابشان می‌کنیم با چه آسیب‌های شغلی مواجه‌اند؟

اولین مشکلی که برای کفاش ها بویژه آنهایی که تازه کارتر هستند، ایجاد می شود، رفتن سوزن به دست آنها و جراحات ناشی از آن و همچنین شکستن ناخن و حتی افتادن ناخن انگشت سبابه است.

این در حالی است که براحتی می توان از بروز این اتفاق پیشگیری کرد؛ کافی است هنگام کار از دستکش های مخصوص کار یا انگشت دانه استفاده کنید.

در عین حال آسیب های حاد و مزمن گردن، کمر و شانه ها سلامت کفاشان را نشانه گرفته است. از آنجا که این افراد در حالت نشسته کار می کنند به مرور زمان دچار دردهایی در گردن، شانه، کمر و دیگر مفاصل می شوند که گاهی می تواند آسیب های جدی به همراه داشته باشد.

پیشگیری از آسیب های اسکلتی عضلانی

برای این که هنگام دوختن و آماده کردن کفش ها سلامت تان به خطر نیفتد، بهتر است پشت یک میز استاندارد کار کنید. به این ترتیب جلوی قوز کردنتان گرفته می شود و دچار دردهای ناشی از خم شدن نخواهید شد.

همچنین به یک صندلی مناسب نیاز دارید تا هنگام کار (چه با دست و چه با چرخ خیاطی) کمرتان در حالت استاندارد قرار بگیرد. از طرفی نباید در لبه صندلی بنشینید بلکه قوس کمرتان را با پشتی صندلی پرکنید و پاهایتان را در جلو با زاویه ای که احساس راحتی کنید، طوری قرار دهید که کف پاهایتان زمین را لمس کند. د

ر این حالت لازم است یک زیرپایی مناسب داشته باشید تا پاهایتان آویزان نماند. به این ترتیب احتمال بروز واریس و دردهای سیاتیکی کاهش می یابد.

هوای چشم ها را داشته باشید

کفاشی شغل ظریفی است؛ بویژه مرحله دوخت و دوز با سوزن که دقت زیادی می خواهد و چشمتان مدام باید به سوزن و پارچه باشد.

به همین دلیل بسیاری از افراد شاغل در این بخش به مرور زمان دچار کاهش نمره چشم می شوند البته مراجعه به چشم پزشک و استفاده از عینک مناسب و همچنین استراحت چشم هر ۲۰ دقیقه یکبار جلوی ضعیف تر شدن چشم را می گیرد.

نور تندرستی

با وجود این که کفاشی یک کار ظریف محسوب می شود و به روشنایی زیادی نیاز دارد، اما بسیاری از کارگاه های تولید کیف و کفش با مشکل کم نوری مواجه اند و ادامه کار در چنین شرایطی به مرور زمان باعث بروز سردرد، سرگیجه، خستگی زودرس و بویژه ضعف بینایی در کارکنان می شود.

همچنین ساعت های کاری طولانی مدت در محیط های تاریک و مرطوب و در نتیجه نتابیدن نور آفتاب احتمال بروز پوکی استخوان را افزایش می دهد.

کار منهای بیمه

معمولا در شغل کفاشی بیمه ای در کار نیست؛ مگر این که خود فرد به صورت خویش فرما از خدمات بیمه بهره مند شود البته درآمد بسیاری از افراد به حدی نیست که از این نوع بیمه ها استفاده کنند. بنابراین دوران بازنشستگی مشخصی نخواهند داشت و آینده مالی شان هم در خطر است.

تینا گلناری
کارشناس بهداشت حرفه ای