اسراری از مغز مبتلایان به اختلالات روانی

گروهی از متخصصان مغز و اعصاب در آمریکا با بررسی مغز مبتلایان به اختلالات روانی دریافتند که مغز این بیماران ویژگی‌های خاصی دارد که موجب ابتلای آنها به این اختلالات شده است.

به گفته این متخصصان در افراد مبتلا به اختلال‌های روانی همچون شیزوفرنی و اختلال دو قطبی اندازه نواحی خاصی از مغز به طور غیرمعمولی کوچک‌تر است. متخصصان دانشکده پزشکی هاروارد به بررسی مغز تعدادی فرد سالم و تعدادی فرد مبتلا به اختلال شیزوفرنی و یا اختلال دو قطبی پرداختند. این مطالعه یکی از بزرگترین و پیشرفته‌ترین مطالعات به لحاظ مقایسه اندازه مغز این بیماران بوده است.

در این بررسی که مجموع ۵۴۹ فرد بیمار و ۳۳۶ فرد سالم شرکت داشتند متخصصان مشاهده کردند که در تمام مبتلایان به اختلال‌های روانی حجم ناحیه هیپوکامپ مغز کوچک‌تر است و این ویژگی مستقیما با ابتلای آنها به این بیماری مرتبط است. هرچند در مطالعات پیشین مشخص شده بود که رابطه خاصی بین اندازه مغز و بیماری شیزوفرنی وجود دارد اما این موضوع در مورد بیماران مبتلا به دیگر اختلال‌های روانی تایید نشده بود.

اختلال‌های روانی اختلال‌های شدید ذهنی هستند که موجب بروز مشکلاتی در قدرت تعقل و درک فرد می‌شوند. اغلب این بیماران ارتباط خود را با واقعیت از دست می‌دهند و مستعد توهم هستند.

اگرچه تغییر اندازه مغز در این بیماران کاملا مشهود است اما متخصصان معتقدند لازم است پیش از نتیجه‌گیری نهایی، بررسی‌های بیشتری در این زمینه و روی این بیماران انجام شود.