بهترین زمان برای نوشیدن شیر

ازجمله پرسش‌هایی که پرسیده می‌شود این‌که بهترین و بدترین زمان مصرف شیر چه وقتی است و میزان مصرف آن برای گروه‌های مختلف سنی چه مقدار باید باشد و هر لیوان شیر چند کالری دارد؟

ازجمله پرسش‌هایی که پرسیده می‌شود این‌که بهترین و بدترین زمان مصرف شیر چه وقتی است و میزان مصرف آن برای گروه‌های مختلف سنی چه مقدار باید باشد و هر لیوان شیر چند کالری دارد؟اگر با مصرف شیر دچار نفخ و دل درد نمی‌شوید، بهترین زمان مصرف آن قبل از خواب است، زیرا در حین خواب، بدن این فرصت را دارد که کلسیم و پروتئین خود را از این ماده غذایی تامین کند. همچنین چون شیر حاوی تریپتوفان است به برقراری خوابی آرام و راحت کمک می‌کند.البته مصرف یک واحد شیر (یک لیوان) در وعده صبحانه نیز توصیه می‌شود چون موجب رفع بی حالی، بی حوصلگی و عصبانیت می‌شود و مغز را برای یادگیری بیشتر و یادآوری آسان تر آماده کرده و چون کلسیم شیر از جذب آهن غذا جلوگیری می‌کند و صبحانه کمترین میزان آهن را دارد، مصرف شیر در این وعده مطلوب است، اما بدترین زمان مصرف شیر در وعده ناهار است، چراکه جلوی اشتها بخصوص اشتهای کودکان را می‌گیرد و از جذب آهن و روی محصولات گوشتی می‌کاهد.
در طب سنتی آمده است افراد سالمند مبتلا به پوکی استخوان و آرتروز، شیر را با دارچین میل کنند. دارچین سردی شیر را می‌گیرد و باعث افزایش جذب مواد مغذی شیر می‌شود. در ضمن ویتامین C موجود در میوه‌ها به جذب بهتر آهن و کلسیم شیر کمک می‌کند، بنابراین مصرف شیر همراه میوه‌های تازه پیشنهاد می‌شود.هر لیوان شیر معادل ۲۴۰ گرم است و یک لیوان شیر بی چربی ۹۰ کالری، یک لیوان شیر کم چربی ۱۲۰ کالری و یک لیوان شیر پرچرب ۱۵۰ کالری انرژی تولید می‌کند.شیر به طور معمول هنگامی که از گاو، گوسفند، شتر و بز دوشیده می‌شود، حاوی ۵/۳ درصد چربی است و شیرهایی با چربی بالاتر از ۵/۲ درصد پرچرب و پایین تر از آن کم چرب محسوب شده و به آن دسته از شیرهایی که بین ۵/۰ ـ ۱/۰ درصد چربی دارد، شیر خامه گرفته می‌گویند.