زمان هایی که باید بیشتر مراقب قلب بود

در ایران بیماری های قلبی و عروقی، علت اصلی مرگ و میر در مردان و زنان است.

در ایران بیماری های قلبی و عروقی، علت اصلی مرگ و میر در مردان و زنان است. آگاهی از عوامل خطر و چگونگی کنترل آن ها، این فرصت را به وجود می آورد که بتوان از بروز بیماری قلبی پیشگیری کرد یا در صورت ابتلا از شدت آن کاست. دکترفریدون نوحی رئیس انجمن قلب و عروق ایران در گفت وگو با ایرنا افزود: حدود نیمی از موارد مرگ و میر، ناشی از بیماری های قلبی و عروقی ناگهانی است. به گفته وی، بیماری های قلبی و عروقی یکی از مهم ترین عوامل مرگ و میر در جهان و ایران محسوب می شود که چند ریزفاکتور بسیار مهم در ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی نقش دارد.

● توصیه های پزشکی برای مراقبت از قلب (صبح اول وقت)

احتمال حملات قلبی در ساعات اولیه صبح ۴۰درصد بیشتر از زمان های دیگر است زیرا به محض بیدار شدن از خواب، بدن شروع به ترشح آدرنالین و دیگر هورمون های استرس می کند که باعث افزایش فشارخون می شود. در این حالت خون به دلیل کاهش اکسیژن، غلیظ و پمپاژ آن سخت تر می شود و تمام این موارد برای قلب مضر است. برای پیشگیری از این مشکل، بهتر است زمانی را برای «بیدار شدن از خواب با آرامش کامل» در نظر بگیرید. اگر عادت به ورزش صبحگاهی دارید، قبل از آن حتما با حرکات نرمشی خود را آماده و گرم کنید تا استرس یک باره به قلب وارد نشود و اگر در حال مصرف داروهای رقیق کننده خون هستید، قبل از رفتن به بستر آن را مصرف کنید.

● صبح روز بعد از تعطیلات

۲۰درصد از حملات قلبی در صبح روز پس از تعطیلات اتفاق می افتد. البته این زمان به ویژه برای ما ایرانیان روز شنبه است که بعد از استراحت و تفریح جمعه قرار است به کار هفتگی برگردیم و همین مسئله می تواند استرس زا و شاید ناراحت کننده باشد. بهتر است در روز جمعه استراحت کنید و سعی کنید شب به موقع به رختخواب بروید؛ به خصوص اگر قرار است صبح شنبه زود از خواب برخیزید، در غیر این صورت فشارخون بالا می رود زیرا بدن به دلیل کم خوابی خسته است و ریتم آن نابه سامان خواهد بود. ساعت خواب و بیداری در تمام اوقات باید برنامه ریزی شده و منظم باشد.