عادت های بد تعطیلات

رعایت نکردن میزان غذایی که می خوریم و ساعت نامنظم تغذیه بسیاری را بعد از تعطیلات هم بیدار نگه می دارد

گاهی آن‌طور که باید از تعطیلات نوروز که پیش‌ رو داریم، برای ارتقای سلامتمان استفاده نمی‌کنیم و این تعطیلات به جای اینکه شادی و سلامت برایمان به ارمغان بیاورند به اوج مشکلات و ناراحتی‌های مختلف تبدیل می‌شوند. به همین دلیل در ادامه به چند مورد از شایع‌ترین مشکلاتی که ممکن است در تعطیلات نوروز برایمان پیش بیایند و راه‌های مقابله با آنها اشاره می‌کنیم...

غذای خام نخورید

در ایام نوروز بیشتر افراد تمایل دارند برای صرف غذا به رستوران‏های بین راهی مراجعه کنند یا گاهی اوقات از دستفروشان خرید می‌کنند درحالی که رعایت هرچه دقیق‏تر نکته‏های بهداشتی لازم است. برای پیشگیری از بروز مسمومیت توصیه می‏شود حتی‏الامکان در طول سفر موادغذایی پخته مصرف شوند. از مصرف موادغذایی‌ای مانند کباب که زمان طبخ آن کوتاه است و امکان ایجاد مسمومیت بیشتر است، اجتناب کنید. غذاهای حاوی تخم‌مرغ، ماهی و گوشت خام می‌توانند بالقوه خطرناک باشند. میوه، سبزی‏ها و مواد غذایی خام قبل از مصرف حتما باید ۳ مرحله شسته و ضدعفونی شوند تا بروز اسهال در مسافرت به حداقل برسد.


تند وزیاد غذا نخورید

یکی از علل موثر در بروز مشکلات گوارشی نحوه غذاخوردن و فاصله بین صرف موادغذایی است. معمولا حین مسافرت مصرف چای، شربت و قهوه افزایش می‌یابد و از آن سو میوه، سبزی و آب کمتری استفاده می‏شود. همین تغییرات باعث بروز ریفلاکس معده، یبوست و سایر مشکلات گوارشی در افراد می‏شود. علاوه بر این، هنگام سفر فاصله غذا خوردن رعایت نمی‌شود درنتیجه افراد غذا را در حجم زیاد و تند مصرف می‌کنند که این موضوع باعث اختلال در هضم و جذب غذا می‏شود و سیستم گوارش را مختل می‌کند.

قند خون تان را کنترل کنید

بیماران مبتلا به دیابت در این ایام باید مرتب قند خونشان را کنترل کنند. از آنجا که در ایام تعطیلات و به‌خصوص در تعطیلات نوروزی، تغذیه و فعالیت‌های جسمی افراد تغییر می‌کند، مشکلات افراد مستعد ابتلا به بعضی بیماری‌ها همانند افراد دارای چربی بالا، فشارخون بالا و دیابت، بیشتر می‌شود. همراه داشتن وسایل مورد نیاز این بیماران در سفر از جمله انسولین یا داروی مصرفی، دستگاه قندخون همراه باتری، لانست نمونه‌گیری خون، سرنگ، نوارتست قندخون و ادرار، آمپول گلوکاگون، موادقندی سریع‌الجذب و الکل پزشکی یا پارچه نمدار الزامی است.


هوای قلب تان را داشته باشید

بیماران مبتلا به ناراحتی‏های قلبی -عروقی باید قبل از سفر حتما با پزشک معالج خود مشورت کنند و دستورات دارویی لازم را در طول سفر به کار ببرند. درضمن از خوردن غذاهای چرب و سنگین خودداری کنند و رژیم غذایی‏شان بیشتر شامل میوه، سبزی تازه، گوشت ماهی و... باشد. علاوه بر این، این بیماران برای جلوگیری از ایجاد لخته در اندام تحتانی و پاها لازم است درصورتی که با وسایل نقلیه‌ای مانند قطار و اتومبیل سفر می‌کنند، هراز چند گاهی در راهرو قطار حرکت کنند یا با توقف خودرو به استراحت بپردازند.


دکتر امیرعلی سهراب‏پور
متخصص داخلی
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران