هفت رنگو، قشم و اقامتگاه بوم‌گردی

روستای هفت رنگو با واقع شدن در مرکز جزیره قشم و ایجاد دسترسی آسان به جنگل‌های حرا و تنها ژئوپارک (پارک زمین‌شناسی) خاورمیانه، مکان مناسبی را برای اقامت گردشگران فراهم آورده است.

روستای هفت رنگو با واقع شدن در مرکز جزیره قشم و ایجاد دسترسی آسان به جنگل‌های حرا و تنها ژئوپارک (پارک زمین‌شناسی) خاورمیانه، مکان مناسبی را برای اقامت گردشگران فراهم آورده است.
در صورتی که قصد داشته باشید در این روستا اقامت کنید اقامتگاه بوم‌گردی حسن شریفی، عضوی از خوشه‌سار بوم‌گردی، می‌تواند انتخاب خوبی باشد. با اقامت در این خانه و زندگی در جوار خانواده شریفی با انواع غذاهای جنوبی که البته ماهی جزو لاینفک آنها است پذیرایی می‌شوید. چند نوع از این غذاها عبارتند از: ماهی‌کباب، هواری – یعنی پلو با ماهی – قلیه ماهی، ماهی سرخ کرده، زیبون – شبیه ته چین شامل پلو و ماهی و مخلفات دیگر- و مفلک. همچنین در این خانه می‌توانید از محصولات صنایع‌دستی زنان جزیره که برای فروش گذاشته شده‌اند نیز سوغاتی بخرید و زنان محلی را در حین حصیربافی یا گلابتون دوزی مشاهده کنید. بساط سرگرمی هم با فعالیت‌هایی مثل نقش حنا زنی – نقاشی حنا بر روی بدن – و نواختن موسیقی عود توسط محلی‌ها فراهم شده است. در این میان می‌توانید سری به ایمیل‌های خود بزنید، چرا که اینترنت نیز برقرار است. در این منطقه فرصتی برای سرزدن به تنگه چاهکوه، دره ستارگان، دره تندیس‌ها و غار نمکدان – به عنوان طولانی‌ترین غار نمکی جهان- نیز خواهید داشت. همچنین فاصله تا کارگاه بزرگ‌ترین صنایع دستی دنیا یعنی لنج‌سازی هم آنقدر نیست و می‌توان به راحتی نظاره‌گر مردمانی شد که بدون هیچ نقشه‌ای طی سه سال لنجی می‌سازند که کاملا قرینه است و هنگامی که در آب قرار می‌گیرد، یک بر نمی‌شود. از دیگر مکان‌هایی که در برنامه قرار خواهد داشت، تماشای غروب در غربی‌ترین نقطه جزیره، روی دم این دلفین – جزیره قشم به شکل دلفین است- و همچنین بازدید از سواحل دیگری چون زیتون، سیمین، جزایر ناز، سوزا، سلخ و دوستکو است که برخی صخره‌ای و برخی ماسه‌ای هستند.
در یکی از این ساحل‌ها، یعنی ساحل شیب دراز در صورتی که بخت یار شما باشد و در فصل مناسب – از اول فروردین تا آخر تیر - سفر کرده باشید می‌توانید تخم‌گذاری لاک پشت‌های پوزه عقابی را نیز مشاهده کنید. دلفین‌های بینی‌بطری نیز کمی آن طرف‌تر در آب‌های بین دو جزیره قشم و هنگام جولان می‌دهند و می‌توان با قایق تا حد خوبی به آنها نزدیک شد.
اقامتگاه بوم گردی شریفی از ۱۲ سال پیش بدون دریافت هیچ وامی، شروع به‌کار کرد. پیش از آن او به حمل و نقل مسافران در جنگل‌های حرا می‌پرداخت؛ کاری که اکنون توسعه یافته و به امکانات اقامتی و پذیرایی و گشت تبدیل شده است. وی می‌گوید که برای گشت‌زنی مسافرانش در جنگل‌های حرا از قایق‌های مردم محلی استفاده می‌کند تا سایرین نیز سودی ببرند. اقامتگاه شریفی در ابتدا با یک نفر شروع شد و اکنون برای تقریبا ۲۰ نفر شغل ایجاد کرده است. اقامتگاه او تنها اقامتگاه روستا نیست و پنج اقامتگاه خانگی دیگر نیز وجود دارد که همگی با یکدیگر خویشاوند هستند و در مواقع پرمسافر به یاری هم می‌شتابند. مسافران این خانه اغلب ایرانی‌اند و گذر مسافران خارجی به‌دلیل عدم شناخت امکانات منطقه به اینجا کمتر می‌افتد. خوب است بدانید فصل گردشگری در اینجا از اول مهر تا آخر خرداد است.

حسنا حاجیان
کارشناس ارشد بازاریابی گردشگری