بورس تهران در صدر بازدهی بورس‌های بزرگ دنیا

می‌گویند ارزش معاملات روزانه بازار سهام تهران برابر با حدود ۲۲ ثانیه معاملات در آمریکا برابر است، با این حال این بازاردر ماه‌های آتی تا روز شانزدهم دی ماه رشد قابل توجهی معادل ۱۳۳ درصد از ابتدای سال تا روز شانزدهم دی که بورس تهران با افت مواجه شد، تجربه کرده است.

می‌گویند ارزش معاملات روزانه بازار سهام تهران برابر با حدود ۲۲ ثانیه معاملات در آمریکا برابر است، با این حال این بازاردر ماه‌های آتی تا روز شانزدهم دی ماه رشد قابل توجهی معادل ۱۳۳ درصد از ابتدای سال تا روز شانزدهم دی که بورس تهران با افت مواجه شد، تجربه کرده است. دلایل متعددی پیرامون این اتفاق می‌توان برشمرد که از مهم‌ترین آنها تاثیرات مربوط به نتایج انتخابات ۲۴ خرداد و ایجاد فضای ثبات و آرامش در بازار سرمایه است.
البته تغییرات سایر بازارها و هجوم نقدینگی به تنها بازار سودده یعنی بورس، عامل مهمی در این رشد بازار است. به هر حال مردم سرمایه‌گذاری‌های سنتی شامل طلا، دلار و املاک را رها کرده‌اند و به سرمایه‌گذاری در بورس روی آورده‌اند. شاید بورس طی یک ماه اخیر سرمایه‌گذاران خود را ناامید کرده باشد، با این حال بررسی تغییرات شاخص و سود بازار سرمایه کشورمان در قیاس با بورس‌های معتبر دنیا حکایت از آن دارد که سرمایه‌گذاران ایرانی همچنان خوشبخت‌ترند. بررسی ما حکایت از رشد حدودا نیم درصدی شاخص کل بورس لندن در مدت یکسال گذشته دارد. این تغییرات برای سایر بازارهای معتبر به شرح زیر است:
رشد سالانه شاخص کل داوجونز آمریکا: ۲۷ درصد
رشد سالانه شاخص کل بورس ژاپن: ۵۳ درصد
رشد سالانه شاخص کل بورس آلمان: ۶۸/۰ درصد
رشد سالانه شاخص کل بورس مالزی: ۱۹ درصد
رشد سالانه شاخص کل بورس دبی: ۲۶ درصد
افزایش شاخص بورس ایران در مقایسه با سایر کشورها نمایانگر این موضوع است که بورس ایران طی چند سال اخیر، یکی از پربازده‌ترین بازارهای جهان بوده است که می‌تواند به‌عنوان یکی از گزینه‌های برتر برای سرمایه‌گذاران مد نظر قرار بگیرد.
طی ماه اخیر اما بورس تهران با افت مواجه شده است. شاخص بورس تهران در یک بازه زمانی یک ماهه نزدیک به ۱۰ درصد افت داشته و به رقمی معادل ۸۰ هزار واحد رسیده است. عوامل مختلفی را می‌توان به این کاهش شاخص بازار سرمایه ارتباط داد. دلایلی چون شایعات بی‌اساس و ابهام در تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و دلایلی از این دست؛ دلایلی که به‌زعم اکثر کارشناسان در راستای مسیر طبیعی بازار است. البته افق بازار سرمایه مثبت است و نوسانات اخیر همواره جزو ذات بازار سرمایه بوده و هست. افت شاخص بورس در این ماه به ۱۱ درصد رسیده است، این در حالی است که این تغییر در بازارهای فوق به قرار زیر است:
تغییر شاخص در ماه اخیر بورس داو جونز آمریکا:
منفی ۲ درصد
تغییر شاخص در ماه اخیر بورس لندن:
منفی ۵/۲ درصد
تغییر شاخص در ماه اخیر بورس ژاپن:
منفی ۵/۹ درصد
تغییر شاخص در ماه اخیر بورس آلمان:
مثبت ۴ درصد
تغییر شاخص بورس تهران در ماه اخیر:
منفی ۱۱ درصد
تغییر شاخص بورس مالزی در ماه اخیر:
مثبت ۸ درصد
تغییر شاخص بورس دبی در ماه اخیر:
مثبت ۱۰ درصد.
به این ترتیب نگاهی به تغییر شاخص‌ها در کشورهای فوق نشان‌دهنده این است که در ماه اخیر شاخص کل در چند بورس‌ مهم و بزرگ جهان روند کاهشی داشته است و در این مسیر بورس تهران تنها نبوده است.

زهرا رحیمی