مشکلات صنعت روغن

یکی از مشکلات صنعت روغن ما، بالا بودن میزان چربی‌های اشباع و ترانس از حد استاندارد است که تولیدکنندگان قصد دارند برای تامین سلامت مردم، مقدار این اسیدهای چرب را به حد مطلوب و مورد نظر وزارت بهداشت نزدیک کنند...

یکی از مشکلات صنعت روغن ما، بالا بودن میزان چربی‌های اشباع و ترانس از حد استاندارد است که تولیدکنندگان قصد دارند برای تامین سلامت مردم، مقدار این اسیدهای چرب را به حد مطلوب و مورد نظر وزارت بهداشت نزدیک کنند...

اگر برنامه‌هایی که در صنایع تولید روغن مطرح است، به تصویب شورای سیاست‌گذاری سلامت و امضای رییس جمهور محترم برسد، به طور حتم روغن‌های تولیدی ما هم به استاندارد و معیارهای سلامت‌ جهانی نزدیک‌تر می‌شود. براساس این برنامه‌ها، قصد داریم طی یک برنامه ۲ساله، درصد اشباع روغن‌ها را از ۳۰ به ۲۵ کاهش دهیم. قرار است که این درصد در سال اول به ۵/۲۷ و در سال دوم به ۲۵ برسد. علاوه بر این، درصد ترانس را هم از ۵ به ۲ برسانیم. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چرا یک برنامه ۲ساله مطرح شده و نمی‌توانیم از همین حالا، چنین اقدام‌هایی انجام بدهیم. در پاسخ به این سوال، چند دلیل و مشکل مطرح است که در ادامه به ذکر آنها می‌پردازیم:

یکی ازبزرگ‌ترین مشکلات در پایین آوردن درصد چربی اشباع روغن‌ها، گران بودن ماده خام اولیه با درصد اشباع پایین است. یعنی اگر قرار باشد درصد چربی اشباع را به ۲۵ برسانیم، نباید از روغن‌هایی که درصد اشباع بسیار بالایی دارند، به‌عنوان ماده خام استفاده کنیم. همین امر باعث افزایش هزینه‌های تولید می‌شود.

مشکل دوم به واردات و تامین کالا به‌وسیله دولت برمی‌گردد؛ یعنی زمانی که خود دولت، حجم بالایی از واردات روغن خام و اولیه را به روغن پالم که در دمای معمولی جامد است و درصد اشباعی بالایی دارد، اختصاص می‌دهد، باعث می‌شود قدرت مانور تولیدکنندگان در تولید محصولات سالم‌تر، کمتر شود. اگر بخواهیم این روغن‌های پالم را با چربی‌های ترانس و اشباع کمتری به تولید نهایی برسانیم، مجبور به استفاده از حجم بیشتری روغن آفتابگردان و ذرت هستیم که این کار هم هزینه‌بردار است.

نکته بعد، مربوط به بحران تجارت جهانی و تحریم‌های پیش روی کشور است. یعنی الان در شرایط عادی خرید نمی‌کنیم که بخواهیم و بتوانیم استانداردهای جهانی را رعایت کنیم. استانداردهای جهانی، دارای تامین جهانی هم هستند. زمانی که در تامین ماده اولیه دچار بحران و مشکل هستیم و مجبوریم برخی کالاها را برخلاف میل خودمان خریداری و وارد کنیم، به‌طور حتم محصول نهایی‌مان هم محصولی اجباری و دور از استانداردهای جهانی است. تمام این عوامل در کنار هم باعث می‌شوند نتوانیم سیاست‌های وزارت بهداشت را با سرعت مطلوبی دنبال کنیم اما تمام تلاش خود را برای رفع موانع و مشکلات انجام می‌دهیم تا سلامت تک‌تک اعضای جامعه از جمله خودمان تامین شود. درنهایت اینکه اگر مردم ما خودشان هم کمک کنند و برای حفظ سلامتشان،‌ کمتر سراغ روغن‌های نیمه‌جامد بروند و هزینه‌های تحمیلی به صنعت را بپذیرند، صنعت هم راحت‌تر می‌تواند برای تولید روغن‌هایی با درصد اشباع کمتر اقدام کند.



مهندس محمد قبله
دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی