داربی در خنده‌بازار

از کیفیت ‌میهمانانی که به استودیوی شبکه سوم آمده‌اند، می‌توان سطح احتمالی عیار داربی را حدس زد. سوای پژمان جمشیدی و محمد نوازی از قدیمی‌های دو تیم، حضور یک بازیگر طنز، یک بازیگر تلویزیون و یک ورزشکار دوومیدانی‌کار، نشان می‌دهد که پربیننده‌ترین برنامه تلویزیون در ساعت داربی نیز، مهم‌ترین اتفاق ورزشی کشور را جدی نمی‌گیرد.

نکته حاشیه‌یی:از کیفیت ‌میهمانانی که به استودیوی شبکه سوم آمده‌اند، می‌توان سطح احتمالی عیار داربی را حدس زد. سوای پژمان جمشیدی و محمد نوازی از قدیمی‌های دو تیم، حضور یک بازیگر طنز، یک بازیگر تلویزیون و یک ورزشکار دوومیدانی‌کار، نشان می‌دهد که پربیننده‌ترین برنامه تلویزیون در ساعت داربی نیز، مهم‌ترین اتفاق ورزشی کشور را جدی نمی‌گیرد. شاید به همین دلیل باشد که سیاوش مفیدی (بازیگر خنده بازار) قبل از شروع مسابقه می‌گوید؛ کاش این داربی هم صفر - صفر تمام شود!

نکته مدیریتی:اتفاقات هفته منتهی به داربی را مختصرا مرور کنید. از بیانیه‌های تند و تیز گرفته تا رفتن مدیرعامل هر یک از دو تیم به تمرین تیم رقیب. کجای دنیا قبل از داربی رسم است مدیرعامل به دید و بازدید تیم رقیب برود؟ لطفا مدیرعاملان دو باشگاه پاسخ دهند که هدف از این شو یا مسخره‌بازی‌ها چیست؟

نکته اخلاقی:انتخاب بازیکن اخلاق هم از آن کارهاست. حتی داربی هم بازیکن اخلاق دارد. طراح این پروژه کیست و دقیقا در پی دستیابی و فتح کدام قله‌های اخلاقی است؟ برنامه‌های فرهنگی اجرا شده برای تماشاگران نیز که با فشردگی هر چه تمام‌تر دو، سه ساعت قبل از داربی انجام می‌شود، چه هدف و دستاوردی را در پی دارد؟ آیا اساسا طراحان برنامه‌های فرهنگی فوتبال ایران، به این نکته فکر می‌کنند که فوتبال بدون هیجان، چگونه فوتبالی می‌تواند باشد؟ از نظر آنها یک فوتبال اخلاق مدار چگونه فوتبالی هست؟

نکته فنی:به لیست بازیکنان دو تیم نگاهی بیندازید. مهرداد اولادی، محمد قاضی و پژمان نوری سابقه بازی در پرسپولیس را دارند و در طرف مقابل سید مهدی سید صالحی، میثم حسینی و فرزاد حاتمی (بازی نکرد) از استقلال به تیم رقیب پیوسته‌اند. انصافا از جمع این شش تن که همگی در مقطعی به ته فوتبال خود رسیدند، کدام بازیکن لرزه به تن هوادار تیم رقیب می‌اندازد؟ این بازیکنان چرا و چگونه سر از تیم رقیب درآوردند؟

نکته اقتصادی:این داربی با وجود همه صفرهایش، هنوز یک نکته مثبت دارد. اینکه هنوز بالای ۷۰، ۸۰ هزار نفر حاضرند برای کسل‌کننده‌ترین برنامه بعدازظهر جمعه، پول بدهند و به استادیوم بیایند. اما آیا اصولا برای اقتصاد دولتی فوتبال ایران، حضور پنج هزار نفر یا ۸۰ هزار نفر تفاوتی خواهد داشت؟!


صدرا مهرابی