نت‌های برفی

برف یکی از پدیده‌هایی است که همواره مورد توجه اهالی هنر و ادبیات قرار گرفته و می‌گیرد. اهالی موسیقی هم تاکنون قطعاتی را در توصیف برف و حال و هوای زمستانی خوانده‌اند و احساسات خود را نسبت به این پدیده طبیعی زیبا بیان کرده‌اند.

برف یکی از پدیده‌هایی است که همواره مورد توجه اهالی هنر و ادبیات قرار گرفته و می‌گیرد. اهالی موسیقی هم تاکنون قطعاتی را در توصیف برف و حال و هوای زمستانی خوانده‌اند و احساسات خود را نسبت به این پدیده طبیعی زیبا بیان کرده‌اند.

البته چه در ادبیات و چه موسیقی بیشتر به موضوع زمستان پرداخته شده تا برف، اما قطعاتی به یادماندنی نیز برای برف خلق شده که بعضی از آنها از جمله آلبوم فرهاد مهراد و قطعات فریبرز لاچینی به یاد ماندنی اند و فراموش نخواهند شد. آلبوم «برف» اثر فرهاد مهراد توسط شرکت نی داوود سال ۱۳۷۹ منتشر شد و فرهاد در آن شعر برف، سروده نیما یوشیج را خواند.

برف خوانی ساخته علی قمصری دیگر اثری است که برای برف ساخته شده و تاکنون با حضور دو خواننده متفاوت اجرا شده است. نخستین بار محمد معتمدی و دومین بار وحید تاج آن را اجرا کرده اند و با صدای تاج در قالب یک آلبوم هم منتشر شد. برف خوانی که توسط آوای باربد منتشر شده است شامل داستان دگرگونی انسانی است که از قیدهای بی چون و چرای زندگی جمعی و قدم گذاشتن جای پای دیگران خسته است و به جای فرار، جدا شدن را انتخاب می کند و بر برف های تازه قدم می گذارد و لذت سفری تازه را تجربه می کند. همچنین شعر «برف می بارید» از اخوان ثالث، بستر اصلی برای روایت این داستان است و دو تصنیف «چه نزدیک» و «می چرخد این تسبیح و دستی هیچ پیدا نیست» که پیش تر شنیده شده اند، در این آلبوم مکمل قصه اصلی (جای پا جویان) است.

«برف» ساخته فریبرز لاچینی هم از قطعات بسیار زیبایی است که درباره این پدیده ساخته شده و لاچینی در این قطعه کوتاه توانسته رضایت خاطر مخاطبان خود را جلب کند. ناگفته نماند این آهنگساز ایرانی تاکنون برای بیش از صد فیلم در ایران و دیگر کشورها موسیقی ساخته است. «پروانه در برف» و «برف می آید» هم از جمله قطعات این هنرمند ایرانی برای برف است.

اما در این میان موسیقی برف ساخته اینائودی، آهنگساز ایتالیایی هم در نهایت زیبایی ساخته شده و در دنیا شهرت دارد. او در این سمفونی با موسیقی آرام و دلنشین، فضای جالب و دوست داشتنی ای را برای مخاطب خود پدید می آورد.

حمید حامی، خواننده پاپ هم بتازگی قطعه «برف» را منتشر کرده است. همچنین بهنام ابطحی، حسین اسدی، علی مهدیان، ایرج رحمانپور، امیر سینکی، حجت صیاد شهری، احسان خلقی، کیان مقدم و محمود اعتضادی هم هر یک قطعاتی را در وصف برف خوانده و منتشر کرده اند.

با همه این اوصاف، اما صدای خش خش برف زیر پای هر عابری در روزهای زمستانی شاید زیباترین موسیقی ای باشد که در روزهای سرد زمستانی شنیده می شود.