مردمانی با پیشه گردشگری

هنگام سفر به «هنگام» باید بدانید...

جزیره هنگام با وسعت حدود ۵۰ کیلومتر مربع در جنوب جزیره قشم واقع شده است.در این جزیره گذرگاه‌ها هنوز آسفالت نشده‌اند. شبکه تلفن ثابت وجود ندارد و از اینترنت هم خبری نیست.
برای رفتن به جزیره هنگام، باید از راه کناره جنوبی جزیره قشم به سمت روستای شیب دراز رفت و از آنجا قایق‌ها به صورت دربست شما را به گشت دور و داخل جزیره می‌برند. در حدود ۱۳۰ قایق وجود دارند که کار حمل‌ونقل گردشگران را به هنگام انجام می‌دهند. از این ۱۳۰ قایق، حدود ۶۵ تای آن متعلق به افراد بومی و یکی از آنها متعلق به افشین هنگامی است. صاحبان و ناخدایان این قایق‌ها با کمتر شدن ماهیان دریا و از رونق افتادن صیادی است که به کسب‌وکار صنعت گردشگری روی آورده‌اند.
آقای هنگامی در سال ۸۴ پروانه صید خود را فروخت و با درآمد آن شرکت «دلف هنگام قشم» را به عنوان اولین تور اپراتور جزیره هنگام، راه‌اندازی کرد. او همچنین راهنمای گردشگری و صاحب یکی از رستوران‌های سنتی بازارچه ساحلی و نیز اقامتگاه بومی جزیره هنگام است. به این ترتیب، گردشگری به منبع اصلی درآمد او تبدیل شد. در این جزیره در خانه‌های مردم به روی گردشگران باز است و تقریبا مشابه آنچه در شمال کشور وجود دارد، یک اتاق از خانه اجاره داده می‌شود. اما فعلا تنها کسی که اقامتگاه بومی مخصوص گردشگران را راه‌اندازی کرده است، افشین هنگامی است. خانه او با ۶ اتاق، گنجایش ۳۰ نفر را دارد و گردشگران با هزینه نفری ۱۷ هزار تومان می‌توانند در آن اقامت کنند. افشین گاهی که با سرریز گردشگر مواجه می‌شود از خانه‌های همسایه و افراد فامیل نیز کمک می‌گیرد. در سال ۸۴ که این اقامتگاه شروع به کار کرد، تعداد گردشگران خیلی کم بود؛ روزگاری که شاید در فصل گردشگری (از اوایل مهر تا اوایل تیر) تنها ۱۰۰ گردشگر به هنگام می‌آمدند.
اما اکنون تنها در یک روز عید بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ گردشگر و در تعطیلات دیگر در حدود ۵۰۰ نفر روزانه از این جزیره بازدید می‌کنند. اینکه هنگام به یک مقصد گردشگری تبدیل شده حاصل اقدامات اشخاصی نظیر افشین هنگامی و آگاه شدن مردم محلی از فواید اقتصادی گردشگری بود. افشین چهار سال به عنوان راهنمای گردشگری برتر استان هرمزگان، به عنوان خادم نمونه گردشگری و همچنین ناخدای نمونه خلیج فارس انتخاب شده است. او کار خود را با دانشجویانی که در قشم تحصیل می‌کردند آغاز و برای آنان تور جزیره هنگام را طراحی و اجرا می‌کرد؛ سپس با گذشت زمان، تورهای بیشتری ترتیب داده و به جذب گردشگر و معرفی جاذبه‌های قشم پرداخت.
به گفته افشین هنگامی از جاذبه‌های کم‌نظیر جزیره هنگام، دیدن دلفین‌هایی است که تا ۵۰ متری ساحل هنگام جلو می‌آیند و با قایق می‌توان آنها را از نزدیک مشاهده کرد. هنگام همچنین به داشتن ساحل نقره‌ای (حاصل انعکاس نور بر خاک حاوی سیلیس، آهن و کربن)، آکواریوم طبیعی (به دلیل شفافیت آب و همچنین عمق کم آن در کنار ساحل، ماهیان به راحتی دیده می‌شوند) و تاسیسات بندری انگلیسی‌ها شهرت دارد.


حسنا حاجیان
کارشناس ارشد مدیریت بازاریابی گردشگری